Je bent begonnen aan de opleiding Media-vormgeven bij het Grafisch Lyceum Rotterdam. In de komende drie jaar ga jij je onderdompelen in alles wat met media-vormgeven te maken heeft. Dit is een enorm groot vakgebied waar jij natuurlijk nog je plekje in moet gaan vinden. Tijdens het eerste semester van jouw opleiding ga je kennis maken met acht verschillende keuzedelen die je bovenop het basis vakkenpakket kan gaan kiezen. Maar we starten de eerste 8 weken met een onderzoek naar jezelf:
Wat voor type media-vormgever ben jij?
De Landing page is een aanloop naar Project 3 Discovery. Hier ga je werken aan opdrachten om te zien welk keuzedelen bij jouw passen.
TIJDPAD:
De Landing Page: 9 weken 2 uur
Hier leer je het GLR pas echt goed kennen, maar je gaat ook jezelf leren kennen als vormgever. Wat is nu precies het vak van een Mediavormgever? En welke richtingen kan je allemaal op? We kijken zelfs hoe het er bij het bedrijfsleven aan toe gaat. Want laten we eerlijk zijn, je zit hier om een beroep te leren. Een superleuk beroep!
Je krijgt op het einde een O V G beoordeling. Onderaan de pagina staan de beoordelingscriteria.
Discovery is project 3. 4 weken 12 uur.
Er zijn 8 keuzedelen. Je kiest 3 keuzedelen uit die jou het meest interessant lijken. Voor elk van deze 3 keuzedelen maak je een opdracht. Deze opdrachten geven een goed beeld van de werkzaamheden van dat keuzedeel. Op basis van je resultaten kun je dan geplaatst worden in een van die keuzedelen. Dit is afhankelijk van je kwaliteiten en het aantal plaatsen dat beschikbaar is voor dat keuzedeel. Later volgt hier meer informatie over.
Keuzedeel Semester 2: 4 uur per week.
In de 2e helft van het schooljaar, ga je verder verdiepen in een van de keuzedelen. Daar krijg je dan lessen in specialistische (soft)technieken en vaardigheden die horen bij dat keuzedeel.
Introductie van de 8 keuzedelen
Hier onder zie je de links naar de 8 keuzedelen die je vanaf semester 2 kunt volgen. In de Studio site bij Project 3 Discovery kun je zelf al kijken naar de introducties en opdrachten van deze keuzedelen. De Project 3 Discovery opdrachten zelf worden pas over 9 weken na de Landing Page gestart.
week 1
Introductie
Opdracht 1 Creatype test
Opdracht 2 Rookie Design test
week 2
Opdracht 3 Mindmap
Opdracht 4 Avatar schetsen
week 3
Opdracht 4 Avatar schetsen afronden
Opdracht 5 Wat zijn jouw vormgeef kwaliteiten
week 4
Opdracht 6 Iconen
week 5
Opdracht 7 Onderzoek naar infographics
week 6
Opdracht 8A Typografie onderzoek
Opdracht 8B Lay-out schetsen infographic
week 7
Opdracht 8B Lay-out schetsen infographic afronden
Opdracht 9 Uitwerken infographic
week 8
Opdracht 9 Afronden uitwerking infographic
week 9
Uitleg volgende fase: Project 3 Discovery
Doornemen en kiezen keuzendeel opdrachten
Leerdoelen
Zelf onderzoek naar je vormgeef kwaliteiten
Inzicht krijgen in de opbouw van de opleiding
Weten welke keuzedelen er straks aangeboden worden
Materialen/Benodigdheden
Tekenmateriaal, (kleur)potloden, markers, finliners, gum, liniaal, lijm en schaar
Computer (aanwezig in lokaal)
Print te goed
Expresspage voor je Learning Journal
Werkvorm
Het is een individuele opdracht aangezien je jezelf gaat onderzoeken: Wat voor type media-vormgever ben ik?
Maak een Express Page aan voor de Landing Page opdrachten
Een Express page is een soort website die je makkelijk kunt bijwerken en vormgeven. Voor de opdrachten van de Landing Page (en later Discovery) maak je via Adobe een pagina aan. Wij noem dit je "Learning Journal". Hierin laat je proces en voortgang van de opdrachten zien.
Veel vakken verwachten dat je een express page maakt. Dit mag je alleen doen op jouw persoonlijke Adobe account.
Log in met jouw persoonlijke adobe id. Je weet inmiddels dat je niet mag inloggen met het @glr.nl e-mailadres.
Bekijk de onderstaande video voor uitleg over het aanmaken van een Express page.
Opdracht 1 Adobe Creatype test
Doe de test en je weet wat voor creatype jij bent...
De Adobe My Creative Type-test, die je gaat uitvoeren, is een online test die door Adobe is gemaakt. Deze helpt je om te ontdekken wat voor soort creatief persoon jij bent. Het is een leuke en interactieve test waarbij je vragen beantwoordt. Op basis van je antwoorden vertelt de test welk creatief type je volgens Adobe bent.
Er zijn zes verschillende creatieve persoonlijkheidstypen en elk type heeft zijn eigen kenmerken en sterke punten. Het is gewoon een leuke manier om meer inzicht te krijgen in je creatieve persoonlijkheid. Antwoord zo eerlijk en zo intuïtief (op gevoel) mogelijk, denk er vooral niet te veel over na. Probeer de vragen met je gevoel te beantwoorden.
INLEVEREN:
DOWNLOAD DE UITSLAG EN VERWERK DIE IN JE LEARNING JOURNAL
ANIMATIE
Opdracht 2 Rookie test
Je ontvangt van de docent een tekenvel met daarop 10 rijen van 4 vakjes. Hieronder zie je wat je in welk vakje in gaat vullen.
VIER KLEUREN DIE BIJ JE PASSEN
(teken/schrijf in kleur)
VIER VORMEN DIE BIJ JE PASSEN
(teken in zwart-wit)
VIER MERKEN DIE BIJ JE PASSEN
(schrijf de merken op of teken de logo’s)
VIER IDOLEN DIE BIJ JE PASSEN
(noteer de namen)
VIER WOORDEN DIE BIJ JE PASSEN
(zoals ‘chill’, ‘blij’, ‘auto-gek’, ‘nerd’, etc.)
VIER GADGETS DIE BIJ JE PASSEN
(bijv. je koptelefoon, je etui, je onesie, etc.)
VIER KLEDINGSTUKKEN DIE BIJ JE PASSEN
(je sneakers, je muts, je sporttenue)
VIER HOBBIES DIE BIJ JE PASSEN
(schrijf of teken: shoppen, lezen, gamen, etc.)
VIER EMOTIES DIE BIJ JE PASSEN
(beschrijf of teken)
VIER WENSEN DIE BIJ JE PASSEN
(beschrijf of teken)
INLEVEREN:
FOTO VAN ROOKIE TEST IN LEARNING JOURNAL
LET OP HET GAAT OM VLOTTE SCHETSEN GEEN UITGEWERKTE TEKENINGEN
Opdracht 3 Mindmap
De tien belangrijkste onderdelen uit de Design Rookie test en uitslag Creatype Test ga je nu combineren in een zogenaamde mindmap.
Plaats in het midden van een groot A3-vel (liggend) je naam en het woord ‘DESIGNER’. Schrijf de woorden (of kleine stukjes tekst/zin) die je het meest aanspreken uit de CreaType Test.
Dit vul je aan met de tien key items van de Rookie Test.
Je gaat nu verder denken over de woorden die je opgeschreven hebt. Schieten er dingen binnen? Schrijf het op. Probeer door te denken, te associëren en schrijf je ideeën op.
Maak deze mindmap compleet met kleine, aanvullende tekeningetjes.
CORPORATE DESIGN
Opdracht 4 Avatar
Je gaat aan de hand van de mindmap je je eigen avatar ontwerpen. Denk aan alle opvallende en unieke features van jezelf, die je in de mindmap in kaart gebracht hebt. En de onderdelen uit de Rookie test. Deze opdracht is handmatig! Let op het zijn voorstelschetsen. Later ga je een van de 2 avatars verwerken in een andere opdracht.
Je maakt 2 schetsen op een A4 (liggend dus 2 naast elkaar)
Je mag zelf je tekenmateriaal kiezen, maar wel met kleur werken
Je avatar is helemaal in beeld (top tot teen)
Bedenk vooraf in wat voor stijl je wilt gaan werken en past die bij je persoonlijkheid?
(Stijl voorbeelden: karikaturaal, naturalistisch, komisch, futuristisch, Manga/Animé-achtig, etc...)
Naam voor je avatar
Verzin een passende naam voor je Avatar. (Neem bijvoorbeeld de uitslag van je Creatype test als uitgangspunt en personaliseer deze. Bijv. was je uitslag type "Dreamer" dan noem je je Avatar: "Pillow Power"
In de volgende les is er nog tijd om de schetsen af te ronden en/of verbeteren na feedback docent
INLEVEREN:
MAAK EEN FOTO VAN 2 AVATARS EN ZET DIE IN JE LEARNING JOURNAL
Opdracht 4 Avatar vervolg
In het eerste gedeelte les 3 ga je verder met het afronden van de avatar schetsen
3D ARTWORK
Opdracht 5 Wat zijn je vormgeef kwaliteiten
Je gaat jezelf als aankomend vormgever tegen het licht houden. Want om een goede vormgever te worden moet je bepaalde kwaliteiten bezitten. We hebben 10 vormgevers kwaliteiten uitgelicht. Jij gaat voor iedere kwaliteit een icoontje maken.
De kwaliteiten van een vormgever
Voordat we gaan tekenen gaan we eerst kijken naar jouw kwaliteiten.
De onderstaande kwaliteiten zijn belangrijk voor een vormgever. Jij zit aan het begin van je carrière en dan is het handig om te weten wat je al goed kan en waar je nog aan zou moeten werken. Door deze kwaliteiten punten te geven krijg jij een beeld van hoe jij er nu voorstaat. Wees eerlijk naar jezelf toe! Onderschatting èn overschatting liggen op de loer.
Je moet 100% te verdelen over de 10 kwaliteiten. Dus per kwaliteit schat jij in wat je wilt geven aan percentage. Waar je goed in bent geef je het meest en waar je aan moet werken het minste.
· Creativiteit
(Jouw ideeën zijn altijd out of the box en gaan verder dan een eerste ideetje)
· Handmatig werken
(Ben je met een potlood in je hand geboren en/of kun je goed omgaan met gereedschap)
· Digitaal werken
(Werk je graag met de computer en heb je interesse in verschillende software?)
· Onderzoekend vermogen
(Je zoekt net zolang tot je het juiste gevonden hebt of ben je snel tevreden?)
· Doorzettingsvermogen
(Geef je snel op als het tegenzit, of ga je tot het gaatje?)
· Interesse in innovatie
(Nieuwe dingen ontdekken en onderzoeken, je hebt al de nieuwste gadgets)
· Nauwkeurigheid
(Je hebt oog voor details en bent niet snel tevreden met het resultaat of….)
· Gevoel voor vorm en kleur
(Je staat een uur voor de kledingkast om de juiste match van kleren bij elkaar te zoeken)
· Gevoel voor typografie
(Typo wat? Alles wat met letters en lettervormen te maken heeft, je handschrift, kalligrafie, graffiti, het lettertype wat je kiest voor je
verslag…)
· Communicatie
(Jij weet je verhaal goed te verkopen vs. Jij uit je emoties alleen in emoticons)
INLEVEREN:
MAAK EEN FOTO VAN DE PERCENTAGE VERDELING ZET DIE IN JE LEARNING JOURNAL
Opdracht 6 Iconen
Wat is een icoon?
Er zijn verschillende betekenissen gekoppeld aan het woord icoon. Wij hebben het hier over:
Een eenvoudige, gestileerde afbeelding als herkenningssymbool.
Ze worden vaak klein afgebeeld.
Dit is dus een van de redenen dat ze eenvoudig van vorm zijn en daardoor herkenbaar blijven.
Je maakt dus een tekening die op eenvoudige, maar herkenbare manier de betekenis van de vormgeef kwaliteit laat zien.
Een pictogram is een vergelijkbaar begrip, maar is vaak nog eenvoudiger, vaak in zwart/wit of signaalkleuren en gestript van alle poespas.
Bij een icoon mag je dus wel meerdere kleuren gebruiken en de vormen ook sierlijker inzetten.
6A Onderzoek naar bestaande iconen
Je hebt nu je je kwaliteiten voorzien van een percentage. Nu is het tijd om onderzoek te doen naar bestaande iconen. Kijk of je per kwaliteit een aantal iconen kunt vinden die symbool staan voor die kwaliteit.
Kijk ook naar andere iconen die misschien niets te maken hebben met je kwaliteiten maar wel interessant zijn qua vormgeving. Inspiratie plaatjes! Die kun je gebruiken als voorbeeld om je eigen serie icoon kwaliteiten maken.
Je verzamelde beelden zet je netjes geordend in een bestand A3-formaat liggend. Gebruik hiervoor Photoshop.
Kun je hier echt nog niet mee overweg? Dan mag je het nu nog in een ander programma naar keuze doen.
6B Iconen schetsen
Je gaat nu op het aangeleverd tekenvel in de kadertjes per kwaliteit icoontjes schetsen met potlood. Dit zijn expres kleine kaders zodat de icoontjes ook op dit formaat herkenbaar blijven.
Waar moet je op letten:
De iconen zijn herkenbaar en eenvoudig + Vormen de iconen een geheel qua vormgeving; anders gezegd passen ze bij elkaar in een serie. Zijn allemaal bijvoorbeeld recht en hoekig of zet je meer in op ronde vormen.
Kiezen en kleuren
Heb je alle kaders gevuld dan ga je aanvinken welke je icoontjes je het beste vindt en of deze in de serie past qua vormgeving. Pas je schetsen aan indien nodig om ze in de serie te laten passen. Je kan de keuze maken in overleg met je klasgenoten en/of met de docent.
Heb je de keuze gemaakt, dan kleur je de gekozen iconen in met materiaal naar keuze.
INLEVEREN:
MAAK EEN FOTO VAN DE ICOONSCHETSEN EN ZET DIE IN JE LEARNING JOURNAL
Personal designer infographic
Inleiding
Je hebt in les 1 een creatype test en de Rookie test gedaan. Wat voor type vormgever was jij? Je heb je ook een avatar geschetst. Daarna zijn de kwaliteitsiconen ontworpen. Ook heb je aangegeven waar je goed in bent en waar je nog aan moet werken. (De percentage verdeling)
Je hebt nu 4 onderdelen:
· De naam van je avatar
· De avatar
· De kwaliteitsiconen
· De percentage verdeling
We gaan deze 4 onderdelen later samenvoegen en uitwerken tot één beeld. Dit beeld laat zien hoe jij er nu voorstaat als vormgever! Je kan dit beeld ook een infographic noemen.Maar voor we een infographic gaan maken moeten eerst meer weten.
Wat is een Infographic
Een infographic is een begrip uit de vormgeef wereld. Een infographic geeft een ingewikkeld verhaal weer met heldere (uitleg)tekeningen, grafieken, symbolen en evt. kleine aanvullende tekst/woorden. Zo zie je in één oogopslag wat er bedoeld wordt. Vaak wordt dit toegepast bij nieuwsberichten om complexe zaken eenvoudig uit te leggen zonder veel tekst te hoeven gebruiken.
Voor verdieping kun je deze site van Spinx bezoeken:
EXPLAIN
DATA
CONTENT
MEANING
DESIGN
VISUALISEREN
Opdracht 7 Onderzoek naar infographics
Ga opzoek naar 6 infographics
Om meer te leren over infographics ga onderzoek doen:
Ga op zoek naar 3 infographics die je goed vindt en 3 die je niet goed vindt. Beschrijf kort bij iedere infographic waarom je hem goed vindt. Of juist slecht.
Waar moet je op letten:
Is het duidelijk waar het over gaat
Kun je makkelijk de informatie terug vinden
Hoe is het kleurgebruik, druk rustig
Is de tekst leesbaar
Is data begrijpelijk
Zijn de illustraties begrijpelijk
INLEVEREN:
ZET DE 6 INFOGRAPHICS MET BESCHRIJVING IN JE LEARNING JOURNAL
Opdracht 8A Typografie onderzoek
Na het onderzoek weten we nu beter wat een infographic is. Maar nu moeten we gaan bedenken hoe onze infographic er uit gaat zien. We hadden al de 4 onderdelen:
Je hadden 4 onderdelen:
· De naam van je avatar
· De avatar
· De kwaliteitsiconen
· De percentage verdeling
Maar er moet natuurlijk ook nog tekst bij!
Lettertypes - Typografie
Typo wat? Alles wat met letters en lettervormen te maken heeft, je handschrift, kalligrafie, graffiti, het lettertype wat je kiest voor je verslag, dat allemaal noemen we in de vormgeef wereld typografie.
Zoek 2 a 3 lettertypes die je wilt gaan gebruiken in de infographic Een voor de kopteksten en een voor de platte teksten en evt. meer opvallende voor de nam van je avatar.
Lettertype/Typografie onderzoek
Zoek lettertypes uit dat past bij jouw stijl van de iconen en de avatar
1 voor de kopteksten, headers
1 voor de leestekst ook wel platte tekst genoemd
1 extra voor noodgevallen of speciale tekstjes
Print van elk het alfabet + getallen + leestekens uit.
Dit alfabet gebruik je straks als voorbeeld om de naam van jouw avatar na te tekenen in je infographic. Ook de getallen van de percentages teken je na van dit voorbeeld alfabet.
Maak het jezelf niet te moeilijk door een heel sierlijk lettertype te kiezen. Het moet ook in een klein corps (dit is de lettergrootte) leesbaar blijven. En zeker leesbaarheid in een toch al drukke infographic is belangrijk!
Onderstaande Links naar de sites worden veel gebruikt en bevat gratis fonts die je kunt downloaden en installeren op de computer.
INTERACTION DESIGN
INLEVEREN:
MAAK EEN PRINTSCREEN VAN JE 2 A 3 GEKOZEN LETTERYPES EN ZET DIE IN DE LEARNING JOURNAL
Opdracht 8B Lay-out schetsen handmatig
Inleiding
Voordat je de definitieve infographic gaat uitwerken moet je eerst onderzoeken waar je avatar naam, de avatar zelf, de iconen en percentages komen te staan. Wat is de compositie op je vel papier? Hiervoor maak je zogenaamde lay-out schetsen.
Lay-out schetsen
Het zijn eenvoudig opgezette schetsen om je vormgeving te bepalen.Waar komt wat in je ontwerp?
Je gaat onderzoeken waar je de verschillende onderdelen van je ontwerp gaat plaatsen. Door verschillende variaties te te maken groeit de kwaliteit. Op basis van je best lay-out schets maak je het uiteindelijke ontwerp.
Vormgevers werken vaak nog op papier om lay-out schetsen te maken. Je kan hierbij sneller variaties maken
Waar moet je op letten:
Logische volgorde
Belangrijke dingen eerst, denk ook aan de leesrichting
Verdeling over het vlak
De compositie. Het midden valt het meeste?
Groter of kleiner
Moeten bepaalde onderdelen tekst/plaatjes groter omdat ze belangrijker zijn?
Bij een lay-out schets gebruik je vereenvoudigde vormen van de verschillende onderdelen. De avatar kan uit alleen een outline bestaan en de iconen zijn vereenvoudigd tot vierkantjes of cirkeltjes. Tekstblokjes worden enkel uit lijntjes opgebouwd. Tekstkoppen zoals je avatar naam of een logo kun je wel uitschrijven om te zien of het past (of niet)
Wat ga je doen?
Je gaat schuiven met je avatar naam, avatar, iconen en percentages.
Je mag ook met grafieken of taartpunten werken om je percentages weer te geven.
Gebruik ook symbolen zoals pijlen of verbindingslijnen. Beperk de hoeveelheid tekst (dus alleen kleine toelichting).
Hoe verdeel je de verschillende onderdelen zodat er een duidelijk beeld ontstaat van jouw kwaliteiten als vormgever.
Voorwaarden:
3 lay-out schetsen HANDMATIG
Formaat (3x) A4 formaat
Staand of liggend bepaal jezelf
(Hoe komt jouw compositie er het beste over)
Materiaal: potlood & fineliner
Gebruik je markers om kleur accenten te zetten
Overleg met de docent en je mede studenten welke lay-out schets het beste is.
INLEVEREN:
MAAK FOTO'S VAN JE 3 LAY-OUT SCHETSEN EN ZET DIE IN DE LEARNING JOURNAL
Het eerste gedeelte van les 7 ga je verder met het afronden lay-out schetsen en/of verbeteren na feedback docent
MIXED MEDIA DESIGN
Opdracht 9 Uitwerking Personal designer infographic
Je hebt het hele proces doorlopen om nu aan de eindopdracht te beginnen. Je gebruikt de beste lay-out schets als uitgangspunt voor je eindwerkstuk. Dit mag handmatig of digitaal. Dit doe je op A4 formaat. (Liggend of staand is afhankelijk van de keuze van je beste lay-out schets)
Deze 5 onderdelen verwerk in de infographic:
De naam van je avatar
De avatar
De kwaliteitsiconen
De percentage verdeling
De gekozen lettertypes
Voorwaarden:
Materiaal en techniek gebruik is vrij
Handmatig of digitaal mag allebei (combi mag ook)
Kleurgebruik verplicht
A4 formaat
Tips:
Als je digitaal werk mag je de beste lay out schets scannen en op de computer verder uitwerken.
Werk je handmatig mag je ook tekst uitprinten en over trekken of netjes in de infographic plakken.
Werk je handmatig dan kan je de beste lay-out schets overtrekken op de lichtbak
RUIMTELIJKE VORMGEVING
Je hebt in week 8 ook nog tijd om de opdracht af te ronden! Daarna niet af? Huiswerk!
Compleetheid:
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden? Zet de volgende onderdelen in je Learning Journal:
Creatype test
Rookie Design test
Mindmap
Avatar schetsen
Verdeling vormgeef kwaliteiten
Onderzoek iconen
Iconen schetsen
Onderzoek infographics
Typografie onderzoek
Lay-out schetsen infographic
Uitwerking infographic
Opdrachteisen:
Aan welke opdracht eisen moet de opdracht voldoen?
Creatype test download uitkomst
Rookie Design test (foto van de ingevulde PDF)
Mindmap A3 formaat foto maken
Avatar schetsen 2 schetsen op A5 (foto)
Verdeling vormgeef kwaliteiten (foto van de ingevulde PDF)
Onderzoek iconen A3 formaat liggend
Iconen schetsen (foto van de ingevulde PDF)
Onderzoek infographics 6 infographics 3 goede en 3 slechte met beschrijving waarom
Typografie onderzoek maak een printsccreen van het volledige alfabet van de 2-3 gekozen lettertypes
Lay-out schetsen infographic 3 handmatige schetsen op A4 formaat foto maken
Uitwerking infographic Foto van handmatige uitwerking of het digitale bestand van de uitwerking. A4 in kleur
Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de Landingspage?
Werkhouding in de les
Schetsvaardigheid
Uitgebreidheid van de verschillende onderzoeken
Netheid van werken
Originaliteit van de uitwerking
Er zijn 8 keuzedelen
Jij kiest de 3 keuzedelen uit die jou het meest aanspreken
Hier ga je opdrachten maken van 3 verschillende keuzedelen.
Dit is belangrijk voor het vervolg van je opleiding
Je krijgt te horen hoe je in aanmerking komt voor plaatsing:
Wat is een advies beoordeling en wat zijn de beoordelingscriteria?
Je krijgt vandaag de ruimte om de verschillende keuzeopdrachten door te nemen.
Je kiest 3 voorkeuren (nog niet definitief vastgelegd)
Maar je weet wel met met welke opdracht je gaat starten bij Discovery Project 3
Hiervoor maak je alvast een Expresspage aan.