Het kan best spannend zijn om te beginnen met tekenen: het moet mooi zijn, “kloppen” of perfect zijn. In deze workshop leer je juist loslaten, experimenteren en snel denken met je potlood. We gaan werken aan twee speelse opdrachten die je helpen om schetsen te zien als een procesmiddel: niet als eindresultaat, maar als manier om ideeën vorm te geven.
Na deze workshop:
Ervaart de student schetsen als een speelse en vrije manier om ideeën te ontwikkelen.
Toont de student flexibiliteit in het werken met verschillende schetsmaterialen en stijlen.
Oefent de student met het snel visualiseren van variaties binnen eenzelfde onderwerp (maskers).
Opwarmertje: "Doorgeefschets"
Wat is het doel van deze opdracht?
Loskomen van perfectionisme en samenwerken via beeld.
Werkwijze:
Iedereen begint met een leeg vel.
De docent noemt een eenvoudige vorm of object (bijv. “een wolk”, “een boom”, “een oog”).
Studenten tekenen 1 minuut aan een beeld op basis van deze vorm.
Na 1 minuut geeft iedereen zijn/haar vel door naar rechts.
De volgende student tekent 1 minuut verder op de schets.
Dit herhalen we 10 keer. Elke student tekent dus aan 10 verschillende schetsen.
Aan het eind bekijkt iedereen het eindresultaat van hun eigen oorspronkelijke startblad.
Nabesprekingstip: Bespreek in groepjes van 4 de eindresultaten. Wat gebeurde er met jouw vorm? Hoe voelde het om op andermans schets door te werken?
Snel leren schetsen: "Masker Marathon"
Wat is het doel van deze opdracht?
Oefenen in snelle beeldvorming en visuele variatie.
Werkwijze:
Iedere student krijgt een A3-vel met 32 vakjes (4x8 raster of 8x4).
De opdracht is: schets in elk vakje een ander masker. Je hebt 30 minuten.
De maskers mogen gebaseerd zijn op:
emoties, dieren, voorwerpen of fantasiefiguren (maar hou het vooral dicht bij jezelf).
4. Gebruik verschillende basisvormen als beginvorm: cirkel, driehoek, rechthoek
5. Gebruik verschillende technieken om in te kleuren: arceren, lijnen, strepen, stippen, enz.
Je mag verschillende materialen gebruiken (grafiet, balpen, fineliner, houtskool, etc.).
Snelheid en variatie zijn belangrijker dan netheid!
Nabesprekingstip:
Laat studenten hun favoriet aanwijzen op hun vel.
Laat studenten in duo’s kort toelichten waarom die schets eruit sprong.
Eventueel klassikale terugblik: wat heb je geleerd over schetsen vandaag?