Discover the world of Animation
Animatie - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Animatie - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Dit is de specialisatie animatie!
Leuk! Jij gaat deze week de boel in beweging zetten met het specialisatie keuzedeel Animatie.
In deze video leggen Marco Zielhuis en Matthijs Clasener je haarfijn uit wat je in deze leuke richting kan verwachten.
Check ook even de showreel waarin je werk ziet van animatie studenten.
Meer informatie vind je op de website van de specialisatie. Hier zie je de actuele lessen van die horen bij het keuzedeel animatie.
Wat zijn de lesdoelen voor het project animatie wat je deze week gaat ontdekken?
Je ontwikkel een begrip van wat het keuzedeel animatie inhoudt en welke vaardigheden en kennis daarbij horen.
Je onderzoekt verschillende aspecten van animatie, zoals technieken, toepassingen en carrièremogelijkheden in de mediavormgeef/animatie-industrie.
Je reflecteert op persoonlijke interesses, vaardigheden en doelen om te bepalen of het keuzedeel animatie geschikt is als verdere studierichting.
Je maakt een geïnformeerde beslissing over deelname aan het keuzedeel animatie op basis van de verkregen kennis en persoonlijke overwegingen.
Uiteindelijk gaat het er om dat je een weloverwogen beslissing te neemt over jouw interesse in het keuzedeel animatie en of het past bij jouw toekomstige loopbaanplannen.
Kies je voor de specialisatie Animatie, dan leer je hoe je een idee omzet in een goed verhaal, een storyboard en een goed getimede animatic. Animaties worden niet alleen gemaakt om mensen te entertainen, maar ook om je te informeren. Welke technieken gebruik je om jouw idee uit te werken naar een 2D- of 3D-animatie? Het maken van een animatie is een tijdrovende klus, waarin je zowel alleen als in teamverband werkt. Het eindresultaat zie je pas wanneer je op de playbutton klikt. En dat geeft de kick!
Iedereen kan een verhaal vertellen. Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Iedereen houdt van verhalen (vertellen). Maar of het verhaal ook aankomt hangt af van wie het vertelt en van de manier waarop het verteld wordt. De manier van het vertellen van een verhaal noemen we storytelling.
Storytelling bestaat natuurlijk al zo lang als de mensheid bestaat. Thuis wanneer een ouder een kind voorleest is misschien wel de bekendste manier van storytelling.
Je ziet ook steeds meer dat bedrijven storytelling gaan gebruiken om hun producten te verkopen.
Als storytelling goed uitgevoerd wordt, kan je verbinding zoeken met je doelgroep, emoties teweegbrengen en de boodschap overbrengen.
Visual storytelling draait om het toevoegen van beeld aan een verhaal, een verhaal beeldend vertellen of een verhaal verbeelden. Het goed uitvoeren van visual storytelling is een vak apart. En aan dat avontuur ben jij begonnen!
Het voordeel van animatie in de wereld van storytelling is dat het zo ontworpen wordt dat het de boodschap verder versterkt, er is geen ruis. Zo kun je bij animatie alles precies zo inzetten als je wilt. Je kunt iemand bij wijze van spreken in een bureaustoel naar de maan laten vliegen, als je dat zou willen.
dat je geboeid blijft
dat het emoties oproept
dat je wilt weten wat er gebeurt
dat je nieuwsgierig wordt
dat je tot nadenken wordt gebracht
dat je tot actie over gaat
dat je een trend gaat volgen
een website bezoekt
iets gaat kopen
...
Een motion picture is één enkel gevisualiseerd en geanimeerd shot gebaseerd op een verhaal.
In het shot wordt gebruik gemaakt van één camerastandpunt.
Het geanimeerde shot is voorzien van geluidseffecten om de beleving te versterken.
Maak een keuze uit één van de drie teksten onderstaande teksten.
Lees die tekst goed door en geef je fantasie de vrije loop.
Ontwerp een wereld die past bij het verhaal.
Ontwerp een karakter die past binnen die wereld.
Werk jouw wereld en karakter digitaal uit in één scene.
Breng deze scene tot leven door animatie en geluid.
Keuze 1: Een prachtig grasveldje
Ik liep in het park naar de open plek, een prachtig grasveldje. In de verte zie je ons dorp en de kerktoren staan. Er staan een paar grote bomen op het grasveldje en prachtige bloemen. Een paar vlinders vliegen van bloem tot bloem op zoek naar de nectar. De takken en bladeren van de bomen vormen een soort dak en zijn in elkaar gegroeid. Ik ben wel eens in een van die bomen geklommen. Erg ver kom je niet. Als je eenmaal boven bent kun je niet meer zien welke tak aan welke boom vastzit.
Ik liep over het gras naar de bomen toe. Het was mooi weer en een beetje schaduw was wel even lekker. Onder de bomen zitten altijd veel torretjes, spinnetjes en andere kleine beestjes. Ik vind het leuk om met ze te spelen. Met mijn vinger tik ik dan een beetje tegen ze aan, zodat ze gaan rennen. Ik spring van schrik een stukje naar achteren. Het blijft een leuk spelletje.
KEUZE 2: Wat is het heelal?
Het waait hard, de wind giert om het huis. Ik lig al in bed. Wat is het heelal vraag ik aan m’n moeder als ze mij welterusten komt zeggen. Het heelal is een hele grote ruimte hier heel ver vandaan, zegt ze. Is het in Spanje of in Engeland?, vraag ik. Nee, zegt ze ‘het is niet op de aarde maar ergens tussen de sterren hier heel ver vandaan. Maar ga nu maar slapen, welterusten. Even later word ik wakker door het lawaai van het raam dat zomaar open vliegt.
Er komt een klein vreemd mannetje met een soort zwevende auto binnen vliegen. "Heb je misschien zin om mee te gaan naar het heelal?", vraagt het kleine vreemde mannetje dat zomaar voor me staat. "Ja!", natuurlijk zeg ik. Kom dan maar in mijn ruimteschip, zegt het mannetje. Ik heet Wan het ruimtemannetje, maar zeg maar gewoon Wan. Wan, wat een vreemde naam is dat, zeg ik. Nee hoor, zegt Wan, ‘dat is een hele gewone naam in het heelal. Waar woon je dan vraag ik. Ik woon aan de achterkant van de maan in een zeer moderne stad. Maar kom, stap in, anders zijn we te laat.
Keuze 3: Het zeemonster
Zo, zwemkampioen ‘jij wilt vast meteen dat mooie, blauwe water induiken. Natuurlijk!’ riep ik, ik heb toch een zwemdiploma. Maar mijn vader keek me streng aan. Dit is geen water in een zwembad, jochie! Hier heb je golven. Die zijn hoog genoeg om jou kopje onder te laten gaan. Niet te ver het water in gaan riep mijn vader. Een heel eind van het strand vandaan lag een boot die helemaal niet bewoog. Daar wil ik naartoe zwemmen. Misschien zat er een schat in verborgen! Ik mag toch wel naar die boot zwemmen?’ vroeg ik. Ben je gek geworden?’ riep mijn vader.
Het is veel te gevaarlijk om zo’n eind de zee in te gaan! Dan kun je het zeemonster tegenkomen. Ik wist niet zo goed wat ik hiervan denken moest. Wat voor monster? Die bestonden toch niet? ‘Ik weet niet of het waar is, maar sommige mensen zeggen dat er een monster in deze zee woont. Af en toe zwemt hij zijn huis uit. Hij komt alleen tevoorschijn om kleine kinderen mee te nemen. Dan pakt hij je in zijn armen, tilt je op, en daarna verdwijn je voor altijd. Dat wil je toch niet zei mijn vader. Ik zuchtte. Wie gelooft er nu in monsters?
Deze Motion Picture die je gaat opleveren dient geschikt te zijn voor de tijdslijn van Instagram (niet story's). Dit brengt ook gelijk wat specificaties met zich mee. Jouw uiteindelijke animatie is:
Vierkant (1080 pixels breed, 1080 pixels hoog)
Je werkt in RGB
Een MP4 formaat (h.264)
Lengte 15 tot 30 seconden
Onderzoek en ontwerp de wereld waarin het karakter leeft.
Creëer jouw wereld. Maak twee schetsen van jouw wereld.
Ontwikkel schetsmatig twee verschillende karaktervoorstellen die binnen jouw wereld kunnen leven.
Werk digital jouw wereld en karakter samen tot één shot waarin jouw verhaal zich afspeelt.
Beschrijf hoe jij de motion picture gaat animeren.
Je gaat jouw wereld en karakter digitaal uitwerken in lagen. Door je achtergrond in lagen op te bouwen creer je meer diepte in je Motion Picture.
Je gaat verder in after effects met jouw animatie. Deze week ga je jouw uitwerkingen echt in beweging zetten!
Je voegt geluiden toe om zo meer sfeer aan jouw motion picture mee te geven.
Je rendert de video uit als een MP4 (1080 pixels bij 1080 pixels)
Je voegt jouw video ook toe aan jouw Adobe Express Page
Je voegt jouw video ook toe aan jouw Adobe Express Page in de tutorial hiernaast vertellen we je hoe je dat moet doen.
Op jouw Adobe Express Page etaleer je jouw materiaal dat je door het keuzedeel Animatie hebt gemaakt. Onderaan de pagina vertel je in een reflectie wat je vindt van de opdracht, de opleiding en of je wellicht deze richting wilt doen.
Op jouw Adobe Express Page staan tenminste:
Uitgewerkt karakter
Uitgewerkte omgeving
Animatie van 15 tot 30 seconden
Reflectie
Compleetheid:
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden?
2 voorstellen karakter
2 voorstellen omgeving
Uitgewerkt karakter
Uitgewerkte omgeving
Animatie van 15 tot 30 seconden
Opdrachteisen:
Aan welke opdrachteisen moet de opdracht voldoen? (formaat, kleurgebruik, programma’s e.d.)
Schetsen van dekarakters mogen op papier of digitaal
Uitwerking van het karakter is op een vierkante canvas, niet kleiner dan 1080 x 1080 (Photoshop lagen)
Schetsen van de omgeving mogen op papier of digitaal
Uitwerking van de omgeving is op een vierkante canvas, niet kleiner dan 1080 x 1080 (Photoshop lagen)
Animatie is opgeleverd als MP4 op het formaat 1080 x 1080 pixels gemaakt in Adobe After Effects
Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de specialisatie? Bijvoorbeeld: Netheid van werken, diepgang concept, beeldend vermogen/tekenvaardigheid, (software)technische vaardigheden?
Student kan zich inleven in de aangeleverde verhalen
Wat is het niveau van diepgang van het concept?
Heeft voldoende motivatie, doorzettingsvermogen?
Heeft oog voor details?
Is er bereidheid om zowel digitaal te werken?
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.