Discover the world of Corporate Design
Corporate Design- Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Corporate Design- Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Bij Corporate Design richt je je op het vormgeven van een visuele identiteit voor een bedrijf of merk. Wat is de gewenste uitstraling van een bedrijf en hoe kun je dat bereiken? Hoe kan een bepaalde doelgroep het best worden benaderd? Daar ga jij, als vormgever, mee aan de slag.
Je ontwerpt niet alleen logo’s en het drukwerk, maar je hebt ook sterke ideeën over bijvoorbeeld de website, de app, advertenties, signage en commercials. Het bedenken van campagnes waarin de boodschap en het imago van de opdrachtgever tot uitdrukking komen, staat steeds centraal.
Het is heel belangrijk dat al die verschillende media-uitingen naadloos bij elkaar passen: ze versterken elkaar in het verhaal dat de opdrachtgever aan de doelgroep wil vertellen.
Doelgroep onderzoek en ijkpersoon opzetten
Styleguide vastleggen voor de opdracht
Meerdere media-uitingen laten aansluiten op de styleguide
Meerdere media-uitingen op elkaar laten aansluiten
Voordat je gaat vormgeven moet je weten aan wie je de vormgeving gaat richten. Een 55-jarige man wonend in het centrum van Amsterdam bereik je in de vormgeving heel anders dan een 18-jarige student wonend in Vlissingen.
Je maakt eerst een globale beschrijving van wie jouw doelgroep is. Daarna creëer je een ijkpersoon. Met een ijkpersoon laat je een fictief persoon zien die jouw doelgroep representeert.
Als je een ijkpersoon creëert gebruik je de volgende kernmerken.
Achtergrondinformatie
Leeftijd
Opleiding/werk
Hobbies
Doelen/wensen
Mediagedrag
Foto
De volgende informatie kan je helpen je doelgroep vast te leggen.
Wie is je doelgroep?
Welke leeftijdscategorie valt de doelgroep?
Is de doelgroep man of vrouw?
Wat is de gezinssamenstelling van de doelgroep?
Waar komt je doelgroep vandaan?
Binnen een straal van hoeveel km bevinden de klanten zich?
Waar in Nederland zitten de meeste klanten?
Komen de uit de provincie of uit de stad?
Speelt cultuur of traditie een rol?
Wat is de economische achtergrond van je doelgroep?
Wat is het opleidingsniveau van de doelgroep?
Welke beroepen oefenen ze uit?
Wat zijn de gemiddelde inkomsten van de doelgroep?
Hoe lang werken ze al?
Hebben ze verschillende banen gehad?
Wat zijn de interesses van de doelgroep
Op welke politieke partij wordt het meest gestemd?
Welke leefstijl is kenmerkend?
Is de doelgroep merkgericht?
Welke merken kiezen ze dan voor?
Bij welke winkels komen ze het meeste?
Wat doet de doelgroep in de zijn vrijetijd?
De stad Rotterdam wil alle nieuwe studenten (MBO en HBO) verwelkomen met een festival. Er is keus uit twee soorten festivals.
1: een dansfestival (dansen, muziek, feesten), deze wordt in de avond gehouden (22.00 tot 4.00). Locatie: Maassilo.
2: een picknickfestival (eten, drinken, gezelligheid), deze wordt in de middag gehouden (11.00 tot 17.00). Locatie: het park bij de Euromast.
Ongeacht welk thema er voor het festival gekozen wordt heeft het de naam Intro Festival Rotterdam.
En wordt het gehouden op 27 en 28 augustus 2025.
Aan jou als vormgever, om de gemeente Rotterdam te helpen bij het maken van een keuze voor een van de twee festivals. Dit ga je doen doormiddel van onderzoek en vormgeving.
Voordat je zelf een keus kan maken tussen de twee verschillende festivals moet je eerst onderzoeken welke richtingen je op kan. Daarna kies je een van de twee festivals uit om verder uit te werken.
Lees eerst de briefing nog eens goed door en verzamel alle informatie over je doelgroep. Leg de informatie vast in tekst en beeld. Dit is een doelgroep omschrijving en een ijkpersoon. (A4 handmatig of digitaal). Iemand die niet weet wie de doelgroep is moet vanuit jouw document kunnen zien om welke doelgroep het gaat.
Maak voor zowel het dansfestival als het picknickfestival een mindmap (2xa3, handmatig of digitaal). Welke woorden komen er in je op. Denk aan omschrijvingen van sfeer, kleur, locatie, muziek soorten, opzet, thema etc. Vul deze mindmaps aan met ondersteunend beeldmateriaal.
Bekijk je twee mindmaps goed. Bij welke van de twee heb je de meeste informatie kunnen schrijven? Welke van de twee spreekt je het meeste aan? Overleg eventueel met een medestudent of een docent. Op dit moment maak je een keuze voor het dansfestival of voor het picknickfestival.
Werk nu vanuit jouw keuze voor het festival verder.
Je gaat een aantal dingen vastleggen die in de vormgeving moeten komen. Al deze elementen bij elkaar vormen je styleguide. Hou je mindmap aan als referentie.
Typografie: Welke typografie gaat er gebruikt worden. Maak combinaties van verschillende fonts. Gebruik niet te veel fonts door elkaar. Het best is om 2 a 3 fonts aan te houden (bijvoorbeeld een voor de kop, een voor de hoofdtekst en een voor de kleine letters) Hou er rekening mee dat mininmaal een font goed leesbaar moet zijn. De andere mogen meer opvallen. Site om typografie te zoeken: Adobe fonts, Google fonts, Myfonts.
Kleuren: Wat zijn de hoofdkleuren die gebruikt gaan worden. Kies 3 maximaal 4 kleuren uit. Zorg dat er contrast zit tussen de verschillende kleuren.
Beeldelementen: Wordt er gewerkt met illustraties of met fotografie? Welke stijl fotografie wordt er dan gebruikt.
Stijlelementen: Zijn er naast de beelden nog andere vormen, patronen en of symbolen die gebruikt gaan worden (denk aan vlakken, lijnen, decoratie etc.)
Zorg dat je de style guide waarin je alles vastlegt (A3 handmatig of digitaal) ook in vormgeving al past bij wat je van plan bent.
Ontwerp voor jouw gekozen festivallocatie een poster die aansluit op jouw ontworpen festival opzet. Zorg ervoor dat de vormgeving ‘look & feel’ afgestemd is op het thema. Kijk goed naar het document wat je tijdens het onderzoek gemaakt hebt met kleuren, typografie, beeld en stijlelementen.
Het doel van een poster is uiteindelijk de doelgroep aanzetten tot actie (stap 3)!
Met behulp van de poster wil Rotterdam Festivals dat er zo veel mogelijk studenten elkaar bij Intro Festival Rotterdam ontmoeten. Om dit doel te kunnen bereiken gaan er nog wel drie belangrijke ontwerpstappen aan vooraf, namelijk:
Stap 1: Zorg ervoor dat de poster opvalt!
Het is dus belangrijk dat de poster in één seconde de aandacht trekt van de studenten, want een poster die niet gezien wordt, brengt ook geen boodschap over.
Om jouw poster op te laten vallen is de compositie in jouw ontwerp bepalend. Maak hiervoor eerst klein compositie schetsen. Hier mee kan je alvast bepalen waar wat op de poster komt te staan.
Denk na over de plaatsing van het door jouw ontworpen logo, beeldmateriaal en typografie.
Hierbij speelt de tekst/beeld verhouding een grote rol. Zorg ervoor dat jouw poster opvalt bij de doelgroep doormiddel van een herkenbaar beeld. Zorg ervoor dat de volgende onderdelen in je poster verwerkt zijn:
De naam van het festival, Intro Festival Rotterdam
Beeldmateriaal: illustraties of foto’s.
De locatie: waar, wanneer, hoe laat?
Overige informatie, zoals bijvoorbeeld de prijs (mag je zelf vaststellen)
Vermelding naar website www.introfestivalrotterdam.nl .
En wat wil je communiceren? Op welke wijze wil jij de doelgroep aanzetten tot handelen?
Stap 2: Zorg ervoor dat de poster communiceert!
De student bepaalt in diezelfde seconde of de boodschap interessant genoeg is om verder te lezen. Het is dus belangrijk dat de poster gelijk de interesse weet te prikkelen. Bij het ontwerpen van een poster houd je rekening met:
Je doelgroep
Of het duidelijk leesbaar is
Je ontwerp of gebruik beeldmateriaal iets communiceert: stel de boodschap centraal.
Zorg dat je poster een emotie losmaakt, want als een poster een gevoel oproept blijft de boodschap langer vanzelfsprekend hangen.
Stap 3: Zorg ervoor dat de poster aanzet tot handelen!
Nu willen we iets van de studenten, namelijk “actie”! We willen bijvoorbeeld dat de student dichterbij komt om te lezen of een bezoek gaat brengen aan onze website om kaartjes te bestellen voor het Intro Festival Rotterdam.
Met jouw ontwerp kun je ook een positief gevoel ontwikkelen bij de student voor het door jouw gekozen thema voor het festival.
Het maken van de poster kan handmatig of digitaal. Begin eerst met compositie schetsen maken voor de poster. Welke beeld en tekstelementen wil je waar hebben. Maak kleine handmatige schetsjes om een idee te krijgen van de opmaak.
Daarna werk je de poster uit tot een definitief ontwerp. Formaat A3.
Ontwerp voor jouw gekozen festival een papieren festival ticket en een bandje. Deze ontwerpen sluiten aan op de door jouw ontworpen poster. Voer de vormgeving ‘look & feel’ door in het ontwerp van een ticket en het bandje.
Het ticket en bandje wat je gaat ontwerpen is een bewijs van recht op toegang. Zorg ervoor dat de volgende onderdelen in je ontwerp van je toegangskaartje zijn verwerkt:
De naam van het festival, Intro Festival Rotterdam
Beeldmateriaal: illustraties of foto’s.
De locatie: waar, wanneer, hoe laat?
Overige informatie, zoals bijvoorbeeld de prijs & website
(mag je zelf vaststellen)
Barcode voor het scannen van het ticket.
Naam van de persoon die het ticket heeft besteld.
Het formaat van het ticket mag je zelf bepalen. Denk goed na over een formaat wat mensen makkelijk bij zich kunnen steken. Ook heeft het ticket een voor en een achterkant waar je gebruik van kan maken.
Ga online op zoek naar voorbeelden van bandjes, welke informatie is hier op te vinden?
Met een VIP-pakket heb je net wat meer voordelen op het festival. Ontwerp voor jouw gekozen festival een VIP-pakket die aansluit op de vormgeving ‘look & feel’ van zowel je poster als je ticket.
In het VIP-pakket bestaat uit een inhoud van losse onderdelen met een verpakking.
Een verplicht onderdeel van het VIP-pakket is de verpakking. De inhoud van het VIP-pakket mag je zelf bepalen. Maar heeft minimaal twee onderdelen.
Denk aan:
Gadget
Stickers
Waterflesje
Linnentas
Keycord
Extra muntjes
Boekje
Plattegrond
Herbruikbare beker
Speciaal bewaar ticket
Vul aan met eigen ideeën
De verpakking is er om het hele VIP-pakket aan de bezoeker te overhandigen. Dit kan een bestaande verpakking zijn die je omzet naar de look & feel van je festival. Maar je kan ook een verpakking maken. Via de site https://www.templatemaker.nl/en/ vind je allerlei soorten doosjes die je kan omzetten naar jouw eigen maten voor een verpakking
Op jouw Adobe Express Page etaleer je jouw materiaal dat je voor corporate design hebt gemaakt. Onderaan de pagina vertel je in een reflectie wat je vindt van de opdracht, de opleiding en of je wellicht deze richting wilt doen.
Op jouw Adobe Express Page staan tenminste:
Styleguide
Poster
Ticket en polsbandje
Eventueel de extra opdracht
Reflectie
Compleetheid:
Doelgroep onderzoek met ijkpersoon
Twee mindmaps op A3 (één voor het dansfestival - één voor het picknickfestival)
Een styleguide met typografie, kleur, beeld en stijlelementen
Compositie schetsen poster
Poster A3
Dubbelzijdig ticket, vrij formaat
Polsbandje
Opdrachteisen:
Aan welke opdrachteisen moet de opdracht voldoen? (formaat, kleurgebruik, programma’s e.d.)
De media-uitingen (poster, ticket en polsbandje) sluiten aan op de doelgroep
De media-uitingen zijn een geheel
De media-uitingen sluiten aan bij de styleguide
Poster heeft een formaat van A3
Ticket en polsbandje zijn op ware grote gemaakt
Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de specialisatie? Bijvoorbeeld: Netheid van werken, diepgang concept, beeldend vermogen/tekenvaardigheid, (software)technische vaardigheden?
De student kan zich verdiepen in wat aansluit op de doelgroep
De student kan een styleguide maken die de doelgroep aanspreek en past bij de opdracht
De student weet zich met meerdere media-uitingen aan een stijl te houden
De student kan een styleguide inzetten om meerdere media-uitingen te maken
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.