Ruimtelijke Vormgeving
Ruimtelijke vormgeving - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Ruimtelijke vormgeving - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Leuk dat je interesse hebt in Ruimtelijke Vormgeving, kort gezegd RV!
Je gaat de komende week aan de slag met het maken van een ruimtelijk ontwerp. Je maakt een ontwerp voor de buitenkant (het exterieur) en een ontwerp voor de binnenkant (interieur).
Naast dat een ruimtelijk vormgever verstand heeft van indelen en inrichten weet een ruimtelijk vormgever ook heel goed hoe dit alles te presenteren. Door middel van een aantal opdrachten hopen wij dat je een goed beeld krijgt van dit keuzedeel. In de RV module later dit jaar gaan wij dieper in op de onderdelen die je nu gaat maken.
In Fase 3 staan de RV-lessen in het teken van leren, doen, zien en beleven.
Succes met het uitwerken van de opdrachten.
De leerdoelen van deze opdracht zijn:
Creatief ontwerpen: Je leert een pop-up shop maken van één of twee zeecontainers. Je bedenkt hoe je de ruimte slim kunt gebruiken.
Vormstudie en experimenteren: Je maakt schetsen om te oefenen met vormen. Dit helpt je om in 3D te denken.
Ontwikkelen van een concept: Je werkt een gekozen vorm uit tot een ontwerp voor de pop-up shop.
Praktisch ontwerp en herkenbaarheid: Het ontwerp moet goed werken als winkel en informatiepunt. Het logo moet duidelijk zichtbaar zijn.
Exterieur en interieur ontwerpen: Je ontwerpt de buitenkant en de indeling van de shop. Denk hierbij aan ramen, deuren en looproutes.
Visualisatie en presentatie: Je leert je ontwerp te laten zien met tekentechnieken zoals perspectief. Je voegt mensen toe om de grootte te laten zien.
Ruimtelijk inzicht en gebruik van kleur: Je maakt plattegronden en kiest kleuren en materialen die passen bij de sfeer van de shop.
Binnen het keuzedeel Ruimtelijke vormgeving laat je je creativiteit los op ruimtelijke ontwerpen voor in winkels, festival, hotels en interieurprojecten.
Als ruimtelijk vormgever moet je commercieel sterk zijn en technisch en ruimtelijk inzicht hebben.
Je leert visuals en ontwerpen maken, zowel met de hand als digitaal.
Je leert hoe je een bepaalde sfeer kunt neerzetten en hoe je die uitwerkt in 3D.
Je experimenteert met verschillende technieken en materialen en je leert veel over conceptontwikkeling, materialen, styling, verlichting, visuele presentatie, marketing en communicatie.
Voor deze opdracht ga je een POP-UP SHOP ontwerpen voor Rotterdam Tourist Information. Dit is een informatiepunt en winkel van de stad Rotterdam voor toeristen die de stad bezoeken. In deze pop-up shop kan je allerlei informatie vinden over de stad Rotterdam. Denk aan (wandel)routes, achtergrondinformatie van bekende gebouwen, toegangskaarten voor bijv. musea, rondleidingen maar, ook bijvoorbeeld merchandising kopen.
De basisvorm voor de shop is één zeecontainer. Je mag 1 of 2 zeecontainers gebruiken. Hoe je deze gaat gebruiken is geheel naar eigen inzicht.
Je kan ervoor kiezen alles in de container te plaatsen of misschien bouw je dingen uit of je werkt met andere oplossingen.
Je mag de kleur(en) zelf bepalen. Je mag zelfs delen eruit halen om bijvoorbeeld een opening te maken.
Het ontwerp moet herkenbaar zijn als shop/infobalie voor Rotterdam Tourist Information.
Let er ook op dat het ontwerp praktisch in gebruik is. Er moeten in deze shop tenslotte bezoekers en medewerkers in kunnen bewegen en werken. We vragen je dus om creatief om te gaan met de beschikbare ruimte.
Het logo van Rotterdam Tourist Information moet verwerkt zijn op de container en op afstand leesbaar zijn voor voorbijgangers.
Het interieur mag je zelf bepalen. Wel moet het passen bij de uitstraling van Rotterdam Tourist Information en de stad Rotterdam.
Een kassa en informatiebalie
Een oplossing voor het presenteren van merchandise
Een oplossing voor het presenteren van boeken/folders/flyers/posters
Een beeldscherm voor extra informatie over bijv. producten en routes
In deze opdracht werk je stap voor stap aan het ontwerp van een pop-up shop voor Rotterdam Tourist Information.
Het project bestaat uit drie fases waarin je zowel het concept, het exterieur als het interieur van de shop ontwerpt. Daarnaast is er een optionele opdracht om je ontwerp professioneel te presenteren.
FASE 1 – Concept
Je begint met het ontwikkelen van het concept van de pop-up shop door een moodboard te maken en te experimenteren met vormen in een vormstudie.
FASE 2 – Ontwerp exterieur
In deze fase werk je het exterieur van de shop uit door middel van schetsen en een visual in kleur, waarbij je de buitenkant van de shop verder vormgeeft.
FASE 3 – Ontwerp interieur
De laatste fase richt zich op het interieur. Je maakt plattegronden die de indeling en het gebruik van kleur en materialen laten zien.
EXTRA OPDRACHT – Optioneel
Als extra opdracht kun je je ontwerp verder presenteren door een professioneel Presentation Board te maken.
Opdracht 1A > Moodboard
Maak een moodboard (handmatig en/of digitaal) voor je pop-up info shop. Kijk goed naar de website van Rotterdam Tourist Information maar ook zeker naar de stad Rotterdam.
Wat valt je op qua kleur? En qua materiaal? Zijn er vormen die opvallend zijn? En aan wat voor sfeer denk jij als je aan je pop-up info shop denkt?
Dit moodboard bevat afbeeldingen van > Kleur | Materialen | Vormen | Sfeer
Opdracht 1B > Vormstudie
Je moodboard is af. Nu is het tijd voor de volgende stap. Kies ervoor om met 1 of 2 containers aan de slag te gaan.
Zodra je de keuze hebt gemaakt ga je met een vormstudie beginnen. Dit zijn schetsen om te laten zien wat je allemaal met een vorm kunt doen. De vorm van de container is een balk. Dus geen rechthoek. Een balk is 3D, een rechthoek is 2D. Dus probeer zo goed mogelijk met diepte te werken in je schetsen. Je laat in deze opdracht nog geen schetsen voor een shop zien. Laat zien wat je met een balk of 2 balken kan doen. Rechtop zetten, stukken glas erin plaatsen, gedeelte uitsnijden etc. Wees hierin creatief.
Maak voor deze opdracht 10 schetsen in zwart/wit. De nadruk in deze opdracht ligt op de vormstudie. Wees hierin creatief en oplossingsgericht. Verlies je niet in het aanbrengen van details! Het gaat in deze opdracht om het experimenteren met vorm! Wat kan je allemaal doen een balk als vorm.
Uitwerking handmatig en/of digitaal
Opdracht 2A > Schets
Kies uit je vormstudie 1 interessante vorm uit. Maak 1 schets in zwart/wit waarin je laat zien hoe je de vorm uitwerkt tot een pop-up info shop.
Dit mag je handmatig of digitaal doen.
Je gaat in deze opdracht de vorm die je hebt bedacht uitwerken tot een idee voor de shop. Er komen ramen in, een deuropening en wat nog meer nodig is voor een shop.
Probeer in je schets al wat details aan te geven zodat er al een goed beeld is van je concept.
Focus je zoveel mogelijk op het exterieur, de buitenkant van de pop-up info shop.
In fase 3 ga je aan de slag met het interieur. Dus dit hoef je in deze opdracht nog niet te laten zien.
Laat je 'handschrift' / je tekenstijl goed zien in deze schets.
Opdracht 2B > Visual
De vorm is bekend. Je kan starten met het ontwerpen van het exterieur van de pop-up shop door middel van een visual. Bij RV noemen wij dit ook wel een Artist Impressie. Deze tekening laat zien wat jij voor ogen hebt voor het ontwerp. Voor het ontwerpen van het exterieur van de shop kun je gebruik maken verschillende tekentechnieken (isometrie, vluchtpuntperspectief, aanzichten) maar je mag het ook digitaal uitwerken.
In de visual voeg je ook mensfiguren toe, zo krijg je een goed beeld van de grootte van de shop.
Uitwerking handmatig en/of digitaal en in full color.
Focus je in de visual enkel op het exterieur. En kijk ook geregeld naar je moodboard. Daaruit zal je vast veel inspiratie halen wat betreft kleuren en materialen.
In fase 3 ga je aan de slag met het interieur.
Als je wil/kan mag je het uitgewerkte ontwerp ook plaatsen in een locatie in Rotterdam Centrum. Zo laat je goed zien hoe het eruit zou kunnen komen te zien op locatie. Je kunt hiervoor een foto gebruiken of je kan de locatie zelf tekenen. Zorg in elk geval dat je werkt met een horizon in je visual. Doe je dit niet dan gaat je object 'zweven'.
Uiteraard mag je ook andere elementen in je visual plaatsen zoals een boom, struik of misschien wat anders.
Opdracht 3A > Plattegrond
Het exterieur is uitgewerkt, de volgende stap is het interieur. Je komt de shop binnen en wat zie je? Waar staat wat?
Om goed te laten zien wat je precies voor ogen hebt met deze ruimte maak je 2 plattegronden.
Je maakt 1 plattegrond in zwart / wit. Deze plattegrond geeft een goed beeld van de indeling van de ruimte.
Daarnaast maak je 1 plattegrond in kleur. Zo kan je goed zien wat voor materialen en kleuren je wil toepassen.
Vergeet niet te kijken naar je moodboard die je eerder hebt gemaakt. Daarin heb je gekeken naar materialen, vormen, kleuren en sfeer. Laat je hierdoor vooral inspireren.
Je mag in deze opdracht zowel handmatig als digitaal werken.
Opdracht 4A > Presentation Board
Voor de studenten die nog wat meer willen laten zien of iets meer uitdaging willen mag je deze opdracht ook maken.
In de architectuur en ruimtelijke vormgeving werken wij geregeld met Presentation Boards. Architectuur presentatieborden zijn een hulpmiddel om je werk te presenteren. Ze geven een samenvatting en visie voor het project waar je de afgelopen tijd aan hebt gewerkt. Je communiceert je ontwerp en toont je artistieke vaardigheden als ontwerper.
In deze opdracht komt het ruimtelijk vormgeven en het Mediavormgeven samen. Je maakt één Presentation Board waarin alle gemaakte opdrachten in geplaatst worden. Je mag tekst toevoegen maar dit hoeft dus niet. Zorg ervoor dat de vormgeving van het board goed past bij de uitstraling van je ontwerp.
Je werkt bij voorkeur digitaal in deze opdracht.
Op jouw Adobe Express Page etaleer je jouw materiaal dat je deze vier weken hebt gemaakt voor het Keuzedeel Ruimtelijke Vormgeving.
De volgende opdrachten plaats je op je Page:
Moodboard
Vormstudie
Schets
Visual
Plattegrond
Plattegrond
Reflectie
Optioneel Presentation Board
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden?
Moodboard > 1 moodboard, handmatig of digitaal, bevat kleur, materiaal, vorm en sfeer
Vormstudie > 10 snelle schetsen, op 1 vel, handmatig of digitaal, zwart/wit
Schets > 1 schets exterieur, handmatig of digitaal, zwart/wit, in perspectief getekend
Visual > 1 visual exterieur, handmatig of digitaal, full color, in perspectief getekend
Plattegrond > 1 plattegrond interieur, handmatig of digitaal, zwart/wit
Plattegrond > 1 plattegrond interieur, handmatig of digitaal, full color met materialisatie en kleur
Reflectie > In de reflectie vertel je wat je vindt van de opdracht, wat je verwacht van het Keuzedeel Ruimtelijk Vormgeven en waarom je dit wil gaan doen
Optioneel > Presentation Board > 1 presentation board, digitaal, formaat vrij, bevat alle opdrachten
Je zal op de volgende criteria worden beoordeeld:
Beeldend vermogen: Geeft heldere weergave van ideeën
Esthetiek: Heeft gevoel voor kleur, vorm, compositie, sfeer en beeld
Ruimtelijk inzicht: Weet de vertaalslag te maken van 2D naar 3D
Inzet: Heeft motivatie en doorzettingsvermogen
Zorgvuldigheid: Werkt nauwkeurig en let op volledigheid
Toepasbaarheid: Kan zich richten op de wensen van de klant en heeft inzicht in haalbaarheid
Flexibiliteit: Kan van aanpak wijzigen om het doel te bereiken
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.