Discover the world of 3D Art
3D Artwork - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
3D Artwork - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Dit is de specialisatie 3D Artwork!
Bij deze opdracht ga jij ontdekken of 3D Artwork een goede richting voor jou is. Tijdens deze opdrachten leer je werken met de 3D-software Maya van Autodesk, en aan de hand van een tutorial kan je een 3D-robot maken. Daarna weet je genoeg om zelf een eigen 3D-omgeving voor je robot te bouwen en hier een mooie afbeelding van te maken.
Meer informatie vind je op de website van de specialisatie. Hier zie je de actuele lessen van die horen bij het keuzedeel 3D Artwork.
Wat zijn de lesdoelen voor het project 3D Artwork wat je deze week gaat ontdekken?
Je ontwikkel een begrip van wat het keuzedeel 3D Artwork inhoudt en welke vaardigheden en kennis daarbij horen.
Je onderzoekt verschillende aspecten van 3D Artwork, zoals technieken, toepassingen en carrièremogelijkheden in de mediavormgeef/3D-industrie.
Je reflecteert op persoonlijke interesses, vaardigheden en doelen om te bepalen of het keuzedeel animatie geschikt is als verdere studierichting.
Je maakt een geïnformeerde beslissing over deelname aan het keuzedeel 3D Artwork op basis van de verkregen kennis en persoonlijke overwegingen.
Uiteindelijk gaat het er om dat je een weloverwogen beslissing te neemt over jouw interesse in het keuzedeel 3D Artwork en of het past bij jouw toekomstige loopbaanplannen.
In de specialisatie 3D Artwork maak je kennis met tal van technieken om jouw ontwerp in een derde dimensie uit te voeren. Creëer bijvoorbeeld een virtual reality (VR)-omgeving, waarin je de gebruiker op een bijzondere manier iets laat ervaren. Of voeg een 3D-object of -karakter toe aan een bestaand filmpje (augmented reality). Ook het ontwerpen en modelleren van 3D-objecten voor 3D-printing, interactieve presentaties, filmpjes en games behoort tot jouw expertise. Hierbij is het heel belangrijk dat je ‘3D-modellen’ (bijvoorbeeld van voertuigen of gebouwen) zo écht mogelijk lijken.
Voor als je thuis óók aan de slag wilt gaan
Bij 3D Artwork geven we les in de 3D-software Maya. Sommige studenten hebben al veel ervaring met de software Blender doordat ze zelf met 3D bezig zijn geweest. Het zijn beide hele goede softwarepakketten en beide gratis (als student) te downloaden.
Deze opdracht van Discovery kan je volledig op school uitvoeren. Alle software die je nodig hebt staat al geïnstalleerd op de computers in het klaslokaal. Je kan thuis een gratis licentie van Maya installeren als je buiten de lessen op school ook aan de slag wilt. Dan moet je eerst een account aanmaken bij de leverancier: Autodesk. Je moet bewijzen dat je een student bent bij Autodesk om deze gratis licentie te krijgen. Onderstaande link brengt je naar de gratis Maya-versie.
Check de onderstaande video. Hier leggen we uit welke stappen je moet doen om je eigen Maya licentie te bemachtigen.
Als het niet lukt om je te registreren als student, met de kopie van jouw studentenpas, dan kan je ook de "trial" van Maya installeren. Je kan dan 30 dagen lang gratis deze software gebruiken. Dat is voldoende tijd voor deze opdrachten.
Hoe werkt het nou eigenlijk?
Verwacht niet dat je binnen een week gelijk bewegende dinosaurussen kan maken. Het duurt echt wel een jaar, voordat je complexe objecten kan maken in 3D. Toch kan je met een aantal basis technieken al hele mooie plaatjes maken. Hoe moet je beginnen? Bekijk deze video..
De video's hieronder leggen je uit, hoe jij een 3D robot kan maken met Maya. Voor de liefhebbers is er een extra video, waarin je leert om meer details toe te voegen. Die mag je overslaan, als het te moeilijk wordt. Tot slot moet je materialen en lampen toevoegen. Dat leer je in de 3de video. Probeer deze robot na te maken, of kom met een totaal eigen ontwerp.
Jasper Heijsteeg maakte dit ervan...
Succes met het maken van de robot!
In deze video leer je de basis tools om met primitieve vormen een robot te maken.
Als je het leuk vindt dan kan je meer details toevoegen aan je 3d objecten.
In deze video leggen we de baisis modeling tools uit in Maya.
Laat je robot shinen!
Voeg materialen toe
Voeg belichting toe
Maak een mooie render
Een mini-scene is een heel klein stukje van de wereld. Denk bijvoorbeeld aan 6 x 6 meter. Het mag iets groter of kleiner zijn. Alles daar omheen laat je gewoon weg.
Je gaat een 3D mini-scene maken, waarin jouw robot staat. Dit doe je in 3 stappen:
Bedenk een concept
Maak een moodboard
Maak de mini-scene
Beantwoord de volgende 3 vragen voor jezelf:
PLAATS : Waar is de robot ?
TIJD : Wat is het jaartal ? Wat is de tijd op de dag ?
CONTEXT : Wat is er hier gebeurd ? Hoe gaat het met deze plaats ?
Bijvoorbeeld:
Op een onbewoond eiland. In de piraten-tijd. Midden op de dag. De robot kan niet meer weg. Hij moet overleven.
In een steegje, in de grote stad. Het is avond. Het is in de toekomst. De robot verkoopt illegaal onderdelen van robots.
Bij het snoep-huisje van Hans-en-Grietje. Het is helder weer. De robot eet van het snoep-huisje.
Verzamel plaatjes die passen bij jouw concept. Voeg deze plaatjes samen met Photoshop tot een collage. Sla het moodboard op als PNG-bestand.
Het doel van een collage is, dat je alvast de sfeer ziet, die jouw mini-scene straks gaat krijgen. Tijdens het bouwen, straks, is dat handig. In het moodboard kan je zien hoe dingen eruit zien, die je moet namaken. Misschien kan je zelfs de belichting namaken?
Maak een nieuw bestand in Maya en sla deze alvast op, druk vaak op "ctrl-s" om je bestand op te slaan zodat je je scene niet kwijtraakt.
Maak het jezelf niet te moeilijk. De voorbeelden hierboven, met het piraten-eiland, zijn super moeilijk om na te maken in 3D. Het kan soms handig zijn om vormen eenvoudiger te maken. Kijk maar hoever je komt.
Extra opdracht, voor als je écht 3D artwork wil gaan doen
Als jij 3D Artwork heel erg leuk vindt, en als "hobby" stop je er extra tijd in, dan vinden wij het super leuk om te zien wat jij thuis maakt.
Laat maar zien wat jij kan, en lever in waar jij zelf mee bezig geweest bent.
Dit is niet verplicht. Ook als je nu voor het eerst van je leven iets doet met 3D, en je levert goed werk in, dan kan jij waarschijnlijk ook deze specialisatie doen.
Je maakt een Express-pagina voor 3D Artwork met daarin:
Één of meer plaatjes van de robot (renderingen)
Het concept, in tekst, voor de mini-scene: PLAATS + TIJD + CONTEXT
Collage van jouw concept voor de mini-scene.
Één of meer plaatjes van de robot in de mini-scene (renderingen)
De "uitslovers" kunnen nog extra plaatjes toevoegen.
Compleetheid:
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden?
1 of meer plaatjes van de robot (renders)
Concept voor de mini-scene in tekst (plaats, tijd en context)
Collage voor de mini-scene
1 of meer plaatjes van de mini-scene (renders)
De "uitslovers" kunnen nog extra plaatjes toevoegen. (optioneel)
Opdrachteisen:
Aan welke opdrachteisen moet de opdracht voldoen? (formaat, kleurgebruik, programma’s e.d.)
Alle plaatje zijn renders, geen screenshots. Het formaat moet groot genoeg zijn voor de leesbaarheid.
De collage is goed leesbaar. Er is een duidelijke keuze gemaakt.
De plaatjes hebben een nette compositie.
Aan het plaatje van de mini-scene kan je goed het concept aflezen.
Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de specialisatie? Bijvoorbeeld: Netheid van werken, diepgang concept, beeldend vermogen/tekenvaardigheid, (software)technische vaardigheden?
Zijn er complexe vormen gemaakt, of bestaat alles uit standaard blokken en ballen?
Is er aandacht besteed aan de belichting en de materialen?
Komt het concept goed over in het eindresultaat?
Heeft de student (technische) dingen uitgeprobeerd, die verder gaan dan de opdracht
Heeft de student “extra” werk toegevoegd, dat in de vrije tijd is gemaakt?
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.