Lifestyle & Media
Lifestyle & Media - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Lifestyle & Media - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
LIFESTYLE & MEDIA >>>>>
LIFESTYLE betekent vrij vertaald 'levensstijl'.
Lifestyle & Media is zeker niet alleen fashion; denk ook aan interior, leisure, food, travel, experience in de breedste zin!
Kies je voor de specialisatie Lifestyle & Media, dan leer je wat consumenten nodig (gaan) hebben in de toekomst. Dit wordt bepaald door het huidige tijdsbeeld en het verleden.
Je leert waar de toekomstige klant zijn geld aan wilt uitgeven en welk smaakgevoel je daaraan kan koppelen. Je verkrijgt je informatie en dus inspiratie door veel onderzoek te doen (en niet alleen via Pinterest).
Je gaat je onderzoek naar elementen binnen de lifestyle-branche leren clusteren; wat past er bij elkaar en wat versterkt elkaar.
Je gaat leren voorspellen middels en met een eigen, unieke, experimentele en vernieuwende stijl. Je leert sferen te scheppen door keuzes te maken n.a.v. je onderzoek en daarmee ga je de klant en de doelgroep met je vormgeefkeuzes verleiden.
Je werkt met InDesign, Illustrator, Photoshop, video editing, fotografie en handmatige uitingen.
Nieuwsgierig zijn naar TRENDS is voor de Lifestyle & Media student vanzelfsprekend!
Wat zijn de lesdoelen voor het project van Lifestyle & Media wat je met de opdracht gaat ontdekken?
Je ontwikkelt een begrip van wat het keuzedeel Lifestyle & Media inhoudt en welke vaardigheden en kennis daarbij horen.
Je onderzoekt verschillende aspecten van Lifestyle & Media, zoals technieken, toepassingen en carrièremogelijkheden in de mediavormgeef/lifestyle & media-industrie.
Je reflecteert op persoonlijke interesses, vaardigheden en doelen om te bepalen of het keuzedeel Lifestyle & Media geschikt is als verdere studierichting.
Je maakt een geïnformeerde beslissing over deelname aan het keuzedeel Lifestyle & Media op basis van de verkregen kennis en persoonlijke overwegingen.
Uiteindelijk gaat het er om dat je een weloverwogen beslissing neemt over jouw interesse in het keuzedeel Lifestyle & Media en of het past bij jouw toekomstige loopbaanplannen.
LEUK OF MEUK?
Geen lock downs in het vooruitzicht. Hooguit misschien wat last van ‘vliegschaamte’.
YES, LET’s TRAVEL.
Op avontuur. In eigen land of ver daarbuiten. Leuke ervaringen opdoen. Cultuur snuiven. Je onderdompelen in alles wat zo anders is dan thuis.
En iedereen die niet meegaat loopt de kans getrakteerd te worden op..... een souvenir.
Wees eerlijk.....waar jij ook gaat....het aanbod valt echt onder de categorie>>>> MEUK!
Vaak lelijk van kleur, uitvoering en weinig origineel. Hoeveel magneten passen er op de koelkast?
Hier moeten we iets aan doen. WEES UNIEK!
Jij gaat aan de slag met CITYBRANDING X EXPERIENCE X STYLING
Souvenir is Frans voor ‘om te herinneren’, dus het voelt een beetje alsof je teruggaat naar de oorsprong: iets kopen dat je helpt herinneren aan een wild, gek, grappig of raar ding dat je hebt gedaan.
De meeste souvenirs hebben een functie [denk; pen, theedoek, sleutelhanger, t shirt etc].
Een souvenir is een lifestyle product wat bijvoorbeeld kan vallen onder productgroepen als TRAVEL, FASHION, LEISURE, FOOD of INTERIOR. Het zou toch fijn zijn dat jij niet verplicht bent dat lousy t-shirt te dragen wat jij cadeau heb gekregen [zie hieronder] ;-).
De komende drie weken ga jij voor een stad/dorp naar keuze een uniek en fraai souvenir bedenken en vormgeven.
De deel-opdrachten ('deel 1', 'deel 2' en 'deel 3') doorloop jij in de stappen die binnen een LIFESTYLE en MEDIA VORMGEEFPROCES worden gemaakt.
Dit proces bestaat uit de volgende onderdelen:
DEEL 1
VERKENNEN
VERZAMELEN
DEEL 2
VERBINDEN
VOORSPELLEN
DEEL 3
VORMGEVEN
VERANTWOORDEN
INSPIRATIE
>>>> WEET JIJ WELK BEDRIJF OOK GOED IS IN SUFFE DINGEN LEUK MAKEN?
DEEL 1
VERKENNEN [2 uur]
Doe een algemeen onderzoek naar souvenirs. Zoek daarna naar alle merchandise die er is van jouw hometown, Rotterdam of een andere plaats naar keuze.
ONDERZOEK? HOE DAN?
• Kies een plaats. Verzamel via WIKI een stukje geschiedenis van deze plaats!
Wat is er te zien, te doen, how do the locals do?
• Maak een mapje aan en verzamel beelden van souvenirs/merchandise van deze plaats.
• Denk ook aan de diverse plekken waar deze worden aangeboden
[souvenirshop, VVV kantoor, museum shop]. Vind je daar dezelfde souvenirs?
• Maak een kort verslag van je vondsten. En noteer opvallendheden.
• De gevonden beelden verwerk je tot een moodboard [zie volgende opdracht].
VERZAMELEN [2 uur]
• Maak een A3 liggend moodboard. Hierin toon jij de meest aanspreekbare souvenirs van jouw plaats naar keuze. Vul deze aan met sfeerbeelden van de gekozen plaats. Zorg voor een aantrekkelijke lay out.
Plaats je werk van vandaag in je journal en refresh je link!
DEEL 2
VERBINDEN [2 uur]
• Maak 10 ruwe schetsen van een verrassend leuk souvenir passend bij je gekozen plaats.
[gebruik verklaarbare kleuren, vormen en evt. typografie]. Misschien kun je ook een product bedenken
met een logische link naar de gekozen plaats. Werk op A3 royal tekenpapier.
VOORSPELLEN [2 uur]
• Welk idee zal het beste verkocht kunnen worden? Waar wordt een toerist of thuisblijver blij van?
Werk er 2 beter uit in detail. Bepaal dus een duidelijke ‘look and feel’ [de sfeer]. Techniek is vrij!
Dus je mag handmatig werken of in een Adobe programma.
Plaats je werk van vandaag in je journal en refresh je link!
DEEL 3
VORMGEVEN [3,5 uur]
• Breng het meest interessante item tot leven door een hele goede visual [fraaie tekening] op te leveren. Plaats je item in een juiste ‘backdrop’ [achtergrond/decor]. Zodat het souvenier goed opvalt in een setting die past bij de gekozen stad. Niet braaf zijn. Maak er een spannend beeld van.
VERANTWOORDEN [0,5 uur]
• Noteer je stijlkeuzes en waarom je denkt dat je een geslaagd ontwerp hebt opgeleverd.
Plaats je werk van vandaag in je journal en refresh je link!
Alles compleet?
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden?
VERKENNEN [DEEL 1]
Start een grondig onderzoek en verken diverse bronnen
VERZAMELEN [DEEL 1]
Verwerk de gevonden informatie in een kort en bondig verslag
Vertaal je gevonden informatie naar een A3 moodboard
VERBINDEN [DEEL 2]
Schets ideeen en verwerk hierin een koppeling met je gekozen stad/dorp
Bedenk iets voor een specifieke leeftijdsgroep
VOORSPELLEN [DEEL 2+3]
Kies de twee meest interessante schetsen uit en werk deze gedetailleerd uit met kleur
VORMGEVEN [DEEL 3]
Maak van één souvenier een presentatie door het product in een passende achtergrond te tonen
VERANTWOORDEN [DEEL 3]
Noteer in een paar zinnen je stijlkeuzes.
En noteer waarom jij denkt dat dit souvenier aan gaat slaan bij de toeristen?
>>>Compleetheid: zie kopje 'OPLEVEREN' hierboven
>>>Opdrachteisen:
Aan welke opdrachteisen moet de opdracht voldoen? (formaat, kleurgebruik, programma’s e.d.)
VERSLAG [werk in je exprespage, noteer kort en bondig je gevonden teksten en vermeld je bron]
MOODBOARD [A3 liggend, maak een fraaie compositie en kies rake beelden, schep een sfeer]
SCHETSEN [10 snelle schetsen van je eerste, hopelijk unieke, ideeen op A3 tekenpapier of in je dummy]
TWEE ILLUSTRATIES [ uitgewerkte schetsen in kleur, techniek is vrij. Handmatig of digitaal]
VISUAL [plaats het souvenier in een achtergrond passend bij je gekozen stad/dorp.xs
VERANTWOORDING werk in je exprespage, noteer kort en bondig je stijlkeuzes BV; waar je idee vandaan komt, waarom het vernieuwend is [denk moderne kleuren, moderne versie van traditioneel item], waarom het bij de doelgroep past.
WERK OP HET EINDE VAN JE LES JE EXPRESPAGE BIJ EN REFRESH JE LINK!
>>>Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de specialisatie? Bijvoorbeeld: Netheid van werken, diepgang concept,
beeldend vermogen/tekenvaardigheid, (software)technische vaardigheden?
Onderzoekend en analytisch vermogen en leesvaardigheid.
Toon beeldend vermogen
Toon lef, wees uniek
Toon goed gevoel voor stijl
Verplaats je daarbij in een door jou gestelde doelgroep
Toon voldoende motivatie en sta open voor feedback
Ben bereidheid om zowel digitaal als handmatig te werken
Bewaak je deadline
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.