Discover the world of
Mixed Media
Mixed Media Design - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Mixed Media Design - Specialisatie Keuzedeel - Mediavormgeving @ GLR - 2024-2025
Je gaat via een opdracht kennismaken met de specialisatie Mixed Media Vormgeven. Bij MXM werken we met een mix van handmatige en digitale technieken. Ook in de opdracht ga je met deze mix werken.
Wat zijn de lesdoelen voor het project Mixed Media wat je deze week gaat ontdekken?
Je ontwikkelt een begrip van wat het keuzedeel Mixed Media inhoudt en welke vaardigheden en kennis daarbij horen.
Je onderzoekt verschillende aspecten van Mixed Media, zoals technieken, toepassingen en carrièremogelijkheden in de mediavormgeef-industrie.
Je reflecteert op persoonlijke interesses, vaardigheden en doelen om te bepalen of het keuzedeel Mixed Media geschikt is als verdere studierichting.
Je maakt een geïnformeerde beslissing over deelname aan het keuzedeel Mixed Media op basis van de verkregen kennis en persoonlijke overwegingen.
Uiteindelijk gaat het er om dat je een weloverwogen beslissing te neemt over jouw interesse in het keuzedeel Mixed Media en of het past bij jouw toekomstige loopbaanplannen.
In de specialisatie Mixed Media ligt het accent op onderzoek, ideevorming in combinatie met (digitale) techniek en het uiteindelijke mediaproduct. Je leert hoe je creatieve ideeën ontwikkelt en hoe je kunt experimenteren met (digitale) 3D- en 2D-technieken en materialen. Naar aanleiding van de opdracht van de klant, doe je onderzoek. Als je een idee hebt, bepaal je wat het beste medium is en wat de beste (digitale) technieken zijn om het idee vorm te geven. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met stock-motion, video, hout, illustratie, QR codes, virtual of augmented reality? Hoe combineer je verschillende technieken om tot het beste mediaproduct te komen? Het is voor deze specialisatie belangrijk dat je onderzoekend, nieuwsgierig naar (digitale)techniek, zelfstandig en flexibel bent.
A TIME TRAVEL DEVICE
Je krijgt de opdracht een illustratie te maken voor een online artikel voor een magazine “The Scientist"
Het artikel gaat over het onderwerp Tijdreizen en Tijdreis-apparatuur
De opdrachtgever wil dat je een Tijdreis-apparaat ontwerpt
Bij elke fase staat een tijdindicatie, hou die in de gaten anders kom je misschien in tijdnood
Uiteraard mag ook buiten de les werken aan deze opdracht
Wil je meer van je eigen werk laten zien om in aanmerking te komen voor dit Keuzdeel? Voeg dan vrij werk toe op de expresspage, onder de opdracht zelf.
"DE OPDRACHTGEVER (ONLINE) MAGAZINE THE SCIENTIST"
Bekijk op internet wat je kunt vinden met de volgende zoektermen:
Time traveling machines
Time traveling device
Wearable time traveling devices
Misschien heb je zelf nog een goede zoekterm?
Plaats de meest inspirerende voorbeelden die je hebt gevonden bij elkaar op 1 pagina A3.
Verzamel zo veel mogelijk interessant beeldmateriaal
Zet ze bij elkaar op 1 vel A3
Plaats dit bestand in je Expresspage
*IDEE SCHETSEN:
Snelle, vlotte krabbels die een globaal beeld geven van jouw ideeen. Nog geen details.
Kies de beste uit. Overleg de haalbaarheid van je ontwerp met je docent.
Ga nu met je inspirerende voorbeelden een eigen ontwerp maken. Kies eerst de plek waar je het apparaat gaat dragen:
Rond je pols, zoals een horloge
Aan je oor, zoals een gehoorapparaat
Rond je nek, zoals een ketting
Op je torso, zoals een broche/button
Maak nu 6 van elkaar verschillende handmatige IDEE schetsen* hoe het apparaat eruit komt te zien.
Teken op een A3 vel zes hokjes van 10 cm bij 10 cm
Teken in elk hokje een ander idee
Je mag combinaties en variaties maken
Maak een foto of scan je schetsen voor in je Expresspage
Wanneer je tijd over hebt kun je deze les al starten met de VOORSTELSCHETS.
Teken de beste idee schets handmatig groter op 1 vel A4:
Verdeel het A4 in tweeën
Links teken je de voorzijde met zijkant zichtbaar
Rechts teken je de achterzijde met zijkant zichtbaar
Vergroot enkele details en beschrijf de functie van het detail (bijv tijd instellingsknop)
Maak een foto of scan je voorstelschets
**VOORSTEL-SCHETS: Meer gedetaileerde tekening waarin je met pijltjes en tekst onderdelen toelicht. Benoem de functie en constructie. Belangrijke details vergroot je uit. Het geeft een goed beeld van wat je wilt gaan maken.
TIP:
SCRAP XL Winkel hier in ZOHO, om de hoek bij school, met allerlei recycle spulletjes om los te gaan met ruimtelijke objecten.
Adres: Schoterbosstraat 6C, 3032 CN Rotterdam.
NEEM VOOR VOLGENDE KEER MEE: TEKENSPULLEN, LINEAAL, AFBREEKMESJE, LIJM, KWASTJE OF PENSEEL + EIGEN MATERIAAL
Je weet nu precies wat je wilt gaan maken. Je kunt alvast gaan denken aan het meest geschikte materiaal om het volgende keer in uit te voeren. We hebben twee mogelijkheden:
Uitvoeren in karton. Dit is geschikt voor geometrische ontwerpen
Uitvoeren in synthetische klei. Dit is geschikt voor organische ontwerpen
Je krijgt dit materiaal van ons. Hoe je deze materialen gaat gebruiken zie je in een instructiefilmpje. Je kunt zelf materiaal van huis meenemen voor de details, zoals nep edelsteentjes, knoppen van oude apparaten, printplaatjes, electriciteitsdraadjes enz.
Bekijk de instructiefilm over materiaalgebruik
Het object wordt niet kleiner dan een luciferdoosje en niet groter dan een pakje roomboter! Je gaat nu daadwerkelijk je prop maken. Je gebruikt je voorstel schets alsd uitgangspunt. Je krijgt basis materiaal van school en je hebt zelf ook materiaal van thuis meegenomen. Of je bent zelfs naar Scrap XL geweest voor materialen
BOXEN MET BASIS MATERIALEN STAAN BIJ HET MXM ATELIER OP DE 2E ETAGE
Je maakt nu de definitieve foto van de prop voorbij het artikel in het Scientist magazine.
Jij “draagt” de prop
Zorg dat de nadruk op de prop zelf komt te liggen
Zoek een geschikte locatie, omgeving waar je foto's wilt maken
Je mag deze foto bewerken in Photoshop
Je kunt je zelf in een andere tijd/omgeving plaatsen via Photoshop
Daarnaast wil het tijdschrift een filmpje met je mobielk van het apparaat voor de digitale online versie van het artikel. Het filmje geeft een suggestie van de werking van het apparaat. Now you’re here! Now you’re there.....
Bedenk een kort scenario* voor je filmpje (scenario*= verhaallijn voor je film)
Zoek een geschikte locatie, omgeving waar je het filmpje wilt opnemen
(Dit mag dezelfde plek zijn als de fotoshoot)
Je mag ook hier in duo's werken
Maak een filmpje met je mobiel van je tijdreis apparaat
Laat de werking van je tijdreis apparaat zien
Als je filters en effecten gebruikt zet deze dan doelmatig in.
Duur filmpje 10-30 seconden
Je filmpje kun je niet rechtstreeks op de Expresspage zetten. Je kunt op Expresspage alleen Youtube filmpjes direct afspelen.
Het filmpje moet je dus uploaden naar je Youtube kanaal.
(Heb je nog geen Youtube Kanaal? Maak er een aan. Hier heb je later in je opleiding ook profijt van)
De link van de video kun je dan op je Expresspage zetten
Op jouw Adobe Express Page etaleer je jouw materiaal dat je deze week hebt gemaakt. Onderaan de pagina vertel je in een reflectie wat je vindt van de opdracht, de opleiding en of je wellicht deze richting wilt doen.
Op jouw Adobe Express Page staan tenminste:
Visionboard A3
Schetsvel A3 6 Idee schetsen
Schetsvel A4 met de voorstelschets
Met 2 aanzichten
Foto van prop
Filmpje van prop
Reflectie
Compleetheid:
Welke onderdelen moeten er ingeleverd worden?
Visionboard A3
Schetsvel A3 6 Idee schetsen
Schetsvel A4 Voorstelschets 2 aanzichten
Foto van prop
Gifje van prop
Opdrachteisen:
Aan welke opdrachteisen moet de opdracht voldoen? (formaat, kleurgebruik, programma’s e.d.)
Visionboard A3
Schetsvel A3 6 Idee schetsen, 6 vakjes van 10x10 cm voorzien van gevarieerde ideeschetsen
Schetsvel A4 Voorstelschets 2 aanzichten, voor- en zij-aanzicht zijn verbeeld
Foto van prop, scherpe fotot’s die een helder beeld geven van verschillende kanten van het object
Video van prop, werkende gif die een beeld geeft van het tijdreizen
Kwaliteitsniveau:
Wat zijn belangrijke punten voor de specialisatie? Bijvoorbeeld: Netheid van werken, diepgang concept, beeldend vermogen/tekenvaardigheid, (software)technische vaardigheden?
Beeldend vermogen/tekenvaardigheid, geeft heldere weergave ideeën
Wat is het niveau van diepgang van het concept?
Heeft voldoende motivatie, doorzettingsvermogen?
Heeft oog voor details?
Is er bereidheid om zowel digitaal als handmatig te werken?
Is de Expresspage aangevuld met eigen werk wat aansluit bij het keuzedeel MXM?
Onvoldoende
Incompleet, niet voldaan aan opdrachteisen, kwaliteitsniveau laat te wensen over.
Voldoende
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, op basis van het kwaliteitsniveau adviseren we je wel een ander keuzedeel.
Goed
Compleet, voldaan aan opdrachteisen, voldoet aan kwaliteitsniveau.