SPRINT 3
Een nieuwe school, nieuwe mensen en een nieuwe klas…maar wie ben jij precies? Heb je leuke hobby’s, verborgen talenten, een opvallend karakter, waar woon je, favoriete dier of kleur, hoe ziet je huis of omgeving eruit?
Dit ga je allemaal verwerken in jouw VIDEO!
In jouw video vertel je wie je bent, wat je belangrijk vindt in het leven. Ook vertel je wanneer jij je echt trots voelde en waar je energie van krijgt. In twee lessen werk je van idee naar script, van script naar storyboard en van daaruit naar video.
Klik hier voor de bijbehorende presentatie.
Leerdoelen
Je leert jezelf presenteren in een korte video van 90 seconden waarin je jouw persoonlijkheid, interesses en unieke eigenschappen laat zien.
Je leert vanuit een persoonlijk verhaal (wie ben ik, waar ben ik trots op, wat geeft energie) een script ontwikkelen.
Je leert dat een script een inleiding, kern en een slot heeft.
Je leert een storyboard te maken.
Je leert beeld, geluid en tekst te combineren in een video
Opdracht
Je maakt een (korte) video van 90 seconden.
In deze video stel je jezelf voor en vertel je wie er achter ‘jouw masker’ schuilgaat:
o Denk aan je persoonlijkheid, je interesses en wat jou uniek maakt
o Je video is een persoonlijk, digitaal verhaal
o Je vertelt jouw verhaal m.b.v. beeld, geluid en tekst
o Jouw doelgroep krijgt niet alleen jouw ontwerp te zien, maar leert ook de persoon erachter kennen
Op je poster plaats je (in sprint 4) een QR-code die naar jouw video leidt.
Criteria:
Je video heeft een correcte bestandsnaam
Je video heeft het juiste formaat
Je video duurt 90 seconden (niet langer, niet korter)
Je voice-over is duidelijk te horen, de muziek staat niet te hard
Theorie
Storyboarding is het visueel plannen van een verhaal of video, door het maken van een reeks tekeningen of schetsen die de belangrijkste scènes laten zien.
Elke tekening toont wat er gebeurt, wat er gezegd wordt, en/of welk beeld of geluid de kijker ziet/hoort.
Tips/Bronnen
Je kunt de mindmap en de 16Personalities testuitslag, die je voor dit project hebt gemaakt gebruiken bij het maken van de video.
Vind je het lastig om vanuit het niets te schrijven aan je script? Gebruik dan het voorbeeldscript.
Voorbeeldscript (90 sec)
Inleiding (0–15 sec)
Stel je voor: je bladert door een tijdschrift en ineens springt één beeld eruit. Dat is precies wat ik wil bereiken met mijn werk. Mijn naam is [Naam], ik ben 19 jaar en ik studeer Mediavormgeving aan het Grafisch Lyceum Rotterdam.
Kern (15–70 sec)
Wat mij vooral aanspreekt, is het creatieve proces van idee naar eindproduct. Ik hou ervan om verhalen visueel te maken, of dat nu in een animatie, een poster of social media-campagne is.
Tijdens projecten werk ik graag in teamverband. Zo heb ik bijvoorbeeld in een klantopdracht meegewerkt aan een prototype voor een campagne, waarbij ik verantwoordelijk was voor de vormgeving. Dat leerde me hoe belangrijk het is om te luisteren naar feedback en ontwerpen steeds te verbeteren.
Slot (70–90 sec)
In de toekomst wil ik mijn creativiteit inzetten bij opdrachten die betekenisvol zijn, bijvoorbeeld binnen [branche/sector]. Ik ben leergierig, gemotiveerd en hou van samenwerken. Bedankt voor het kijken – ik kijk ernaar uit om mijn ideeën ook in de praktijk verder te ontwikkelen.
Format storyboard
Hieronder vind je de overige lesbrieven Nederlands voor het project Masquerade: