Je gaat jouw masker tonen aan anderen zonder uitleg. Medestudenten en/of docenten bekijken het, geven korte feedback en schrijven op wat zij denken, voelen of zien. Daarna ga je reflecteren: wat herkennen zij? Wat zagen ze goed? En wat niet?
Je werkt in een kleine groep van 8 studenten, aan een grote tafel. Geen klassikale presentatie, geen microfoon, geen stress. Alles gebeurt rustig en anoniem, zodat jij goed kunt testen hoe jouw masker overkomt.
In deze sprint leer je:
Hoe jouw ontwerp overkomt op anderen.
Feedback verzamelen zonder jezelf te hoeven verdedigen.
Reflecteren op beeldtaal: kleur, vorm, materiaal en symboliek.
Inzichten gebruiken om jezelf of je ontwerp beter te begrijpen.
1. Vóór de les
Zorg dat je je masker af hebt én dat je weet welke persoonlijkheidstype je bent (bijv. INFJ, etc.) Neem ook je mindmap en je schetsen mee.
2. Silent Gallery Walk
We verdelen de klas in groepjes van 8. Elk groepje heeft een eigen tafel.
Jij blijft eerst bij je tafel, en de helft van je groep gaat op pad: maskers bekijken bij andere tafels.
Na 10 minuten wisselen we. Dan ga jij op pad en blijven de anderen.
Zo krijgt ieder masker minimaal 4 tot 6 keer feedback.
Belangrijk: alles gebeurt zoveel mogelijk in stilte, zodat iedereen rustig kan kijken en voelen.
Vul de volgende vragen voor elkaar in. Gebruik post-its.
1. Wat voel je bij dit masker? ✏️ 1 woord of emoji
2. Wat voor persoonlijkheid past hierbij? ✏️ Kort antwoord (bijv. rustig, vrolijk, gesloten, dromer)
3. Wat spreekt je aan of blijft je bij? ✏️ Vrije omschrijving – wat valt je op, wat vind je sterk of interessant?
3. Reflectie
Als iedereen weer terug is bij zijn eigen masker, ga je de feedback lezen. 'Wat viel op?', 'Wat dachten mensen dat jouw masker zei over jou?', 'Herkennen ze iets van jouw persoonlijkheid?', 'Of zagen ze juist iets heel anders?'
Denk na over de volgende vragen:
Wat viel je op in de feedback?
Klopt het met wie jij bent?
Wat zou je willen aanpassen of versterken?
Het antwoord op deze vragen gebruik je voor eventueel aanpassingen aan jouw masker of neem je mee naar een volgend project.
In het ontwerpproces hoort testen er altijd bij. Niet om iets te ‘bewijzen’, maar om te ontdekken. In Sprint 5 van Design Thinking stel je jezelf vragen als: “Begrijpen mensen mijn idee?”, “Voelen ze wat ik bedoel?”, “Wat zegt mijn ontwerp zonder dat ik er iets bij uitleg?”
Je leert kijken door de ogen van een ander. Soms zie je dan iets wat je zelf nog niet had bedacht. En soms ontdek je dat jouw beeldtaal precies doet wat jij wilde – en dat is goud waard.
Daarnaast werk je in dit project met de 16Personalities-test. Ieder persoon heeft unieke eigenschappen. In een masker vertaal je die eigenschappen naar beeld. Maar de echte vraag is: komt dat ook over?
Laat je masker goed zien.
Wees nieuwsgierig naar wat anderen ervaren.
Wees niet bang voor verschil – juist dat maakt ontwerpen interessant.
Leg niet je werk uit - het gaat om de observatie van de ander.
Voel je niet aangevallen als iemand iets anders ziet – het is geen kritiek, het is inzicht.
Na vandaag weet je meer over:
Hoe jij communiceert met beeld.
Wat jouw ontwerp zegt zonder woorden.
Hoe anderen jou zien – en dat kan best een verrassing zijn.
En dat is precies waar bij Testen om draait: testen, leren en groeien.