Iconisch Rotterdam
Project 02: "Hebbie da nou allemaal in een boekie gepleurt?!"
Project 02: "Hebbie da nou allemaal in een boekie gepleurt?!"
Je ben voor je opleiding in Rotterdam terecht gekomen, die mooie stad aan de Maas!
Rotterdam, ook wel Rotjeknor, Rotown, Roffa of Nul Tien, met de natte T.
Europa’s grootste haven, stad van het bombardement, van de Brienenoord, de Erasmusbrug en de Hef, de kubuswoningen en de Markthal.
De stad van Desiderius Erasmus en Lee Towers, Jules Deelder en Coen Moulijn. De stad van Pim Fortuyn en Achmed Aboutaleb, de Coolsingel en het Hofplein. De stad van Noord en de stad van Zuid. De stad van Sparta en de stad van Feyenoord. En van Excelsior, want wie maak dat eigenlijk uit?
Zoals de Hermes House Band zong: "Rotterdam, de mooiste rotstad die er is!" Ja toch, niet dan?
Rotterdamse iconische gebouwen verzameld in een brochure, maar wat maakt Rotterdam nou zo Rotterdams? Jullie gaan als groepje van vier de stad in om verschillende Rotterdamse iconen te ontdekken en deze iconen vast te leggen in beeld en verhaal.
Dit levert uiteindelijk een spread op per persoon. Dit is een vormgegeven dubbele pagina met jullie foto's en interviews. Samen vormen de spreads van je groepje van een brochure over iconische gebouwen uit Rotterdam.
Wat is een brochure?
Een brochure is een klein, gedrukt of digitaal boekje of folder met informatie over een product, dienst, bedrijf of evenement. Het bestaat meestal uit enkele pagina's (vaak 4 tot 32) die gevouwen of geniet zijn, en bevat tekst, afbeeldingen en andere visuele elementen. Het doel is om te informeren, promoten of overtuigen, bijvoorbeeld in marketing of toerisme.
Innut Rotterdams en in het Engels
Rotterdammers zouden dus zeggen: 'een boekie'. De gangbare benaming daarvoor in de wereld van grafisch vormgevers is dus brochure.
In het Engels (veel bedrijven werken immers internationaal) is dat precies hetzelfde: brochure. Op straat zouden Liverpudlians of Scousers (inwoners van Liverpool, toch een beetje het Rotterdam van het Verenigd Koninkrijk) het over een booklet hebben.
Maak hier jouw Sprint Gallery aan.
Via de onderstaande link maak je jouw Sprint Gallery aan voor het eerste project.
Klik op "Remix This" en publiceer de site.
Iconisch Rotterdam volgens de sprints van het Design Thinking model
De komende vijf weken werken jullie aan het project Iconisch Rotterdam, waarbij jullie de sprints van het Design Thinking-model doorlopen (zie afbeelding).
Om een start te maken met het project Iconisch Rotterdam, is het belangrijk dat je meer te weten komt over de opdrachtgever. We beginnen met het voorbereidingsproces, wat voor elke opdracht, elk project of elke campagne van belang is, namelijk de briefing. Hierin staan vragen als: ‘Wat is het doel van de opdracht?’ ‘Wie is de ontvanger of gebruiker?’ ‘Wat moet de kernboodschap zijn?’ ‘Welke richtlijnen en beperkingen zijn er?’ ‘Wat is de deadline en welke mijlpalen moeten worden bereikt?’ ‘Hoe wordt succes gemeten?’
Deze week begin je met het maken van aantekeningen over de wensen en eisen van de klant met betrekking tot het product dat jullie gaan maken. Samen met je coach en klasgenoten bespreken jullie de wensen van de klant.
Het begrijpen van je doelgroep is cruciaal voor succes, ongeacht de sector waarin je werkt. Door een gedetailleerde doelgroepanalyse te maken, krijg je inzicht in de behoeften, wensen en gedragingen van je klanten. Dit stelt je in staat om gerichte marketingstrategieën te ontwikkelen die beter aansluiten bij de specifieke kenmerken van verschillende klantgroepen.
Iconen fotograferen
In week 1 krijg je een Rotterdams Icoon toegewezen. Je gaat in groepjes op pad de stad in om deze iconen zo goed mogelijk te fotograferen. Hiervoor krijg je natuurlijk eerst uitleg over het fotograferen zelf.
Samen gaan we de wereld van de iconen verkennen. Voor jou, als toekomstig ontwerper, is het belangrijk om te begrijpen hoe deze visuele taal zich heeft ontwikkeld en hoe ze wordt toegepast in een ontwerp. Zo kun je een zo sterk mogelijk ontwerp maken dat iedereen begrijpt. Iconen en pictogrammen zijn krachtige symbolen die al eeuwenlang worden gebruikt om belangrijke ideeën over te brengen.
Het is tijd om je Rotterdamse icoon vast te leggen, maar voordat je op pad gaat met een fotocamera behandelen we eerst de compositietheorie:
Regel van derden
Centrale compositie
Symmetrie
Asymmetrie
Diagonale composities
Met deze kennis op zak mag je dan echt gaan fotograferen. Maak een fotoserie, waarbij je speelt met de verschillende composities.
Straatinterviews en enquêtes
Nu we meer weten wat de opdracht inhoud gaan we ons verdiepen in de unieke identiteit van de Rotterdammers. Dit doen we door ze te interviewen. Jullie leren de essentie van interviewen, het ontwikkelen van een nieuwsgierige, kritische blik en het vastleggen van persoonlijke verhalen en visies die de identiteit van Rotterdam weerspiegelen. Dit alles met het doel om de stad en haar bewoners beter te begrijpen en te presenteren.
Straks gaan jullie de straat op om interviews af te nemen. Maar eerst leer je natuurlijk hoe je goede vragen moet opstellen en hoe je mensen moet benaderen voor een interview
➡️ Workshop: Straatinterview technieken
Bedenk minimaal 10 vragen
Voorbeelden:
Wat betekent deze plek of dit gebouw voor u persoonlijk?
Kunt u vertellen waarom u hier graag komt — of juist niet?
Wat vindt u typisch Rotterdams aan deze plek?
Heeft u een herinnering of moment dat u altijd bijblijft van deze plek?
Hoe zou de stad anders zijn als deze plek of dit gebouw er niet was?
Data verzamelen en het interview digitaal verwerken
Na het opstellen van jullie interviewvragen kunnen jullie de stad in om mensen te interviewen. Zorg ervoor dat je
duidelijke foto's hebt van jullie iconen, zodat je vragen kunt stellen zoals: “Herkent u dit Rotterdamse icoon?” en “Wat betekent dit icoon voor u?”
Tip: Houd er rekening mee dat je ook mensen tegenkomt die geen of gebrekkig Nederlands spreken. Zorg ervoor dat je de vragen ook in het Engels kunt stellen.
Interview minstens 3-5 personen
Denk aan variatie: jong/oud, bewoner/toerist, werker/bezoeker, etc.
Neem kort op of noteer letterlijk wat ze zeggen.
Vraag door: “Kun je een voorbeeld geven?” of “Hoe voelde dat?”
Maak foto's en beschrijf de plek (observatie)
Maak foto’s van de geïnterviewde(n), het icoon en de omgeving
Schrijf korte observaties op: hoe ziet het icoon en de omgeving eruit? Hoe is de sfeer?
Tip: Vraag altijd toestemming aan de geïnterviewde(n): “Mag ik dit gebruiken voor mijn schoolproject?”
Door jullie straatinterviews ben je meer te weten gekomen over jullie Rotterdamse iconen en hoe de mensen in Rotterdam ernaar kijken. Het is van groot belang om jullie audio-opnames en data tekstueel te verwerken.
In deze workshop leer je hoe je goede prompts schrijft om met AI (zoals ChatGPT) informatieve teksten te maken. Hoe zorg je er voor dat jouw de begeleidende tekst bij jouw icoon kwalitatief hoogstaand is? Deze teksten verwerk je vervolgens in je spreadsheet.
Je zoekt breed naar oplossingen om de mediavraag van de klant te realiseren. Je ontwikkelt creatieve en realistische ideeën die je vertaalt naar verschillende schetsen.
Iconen in diepte tekenen
Je gaat van je icoon verschillende schetsen maken waar je diepte in je tekening gaat verwerken.
In deze workshop ga je meer leren over kleurenleer en wat je ermee kan. Ken je de kleurencirkel van Johannes Itten nog? Vast wel! Samen gaan we de theorie achter kleurenleer verkennen, maar ook praktisch toepassen. Je gaat ontdekken wat de kracht en de impact van kleur is in design.
➡️ Workshop: Basis kleurenleer
Stileren
Nu je bekend bent met de geschiedenis van iconen en meer bent te weten gekomen over kleur, ga je zelfstandig aan de slag met het stileren van jouw Rotterdamse icoon. Analyseer je icoon. Wat is het belangrijkste aspect van dit icoon? Hoe herken je wat het voor icoon is zonder te veel details te gebruiken? Maak schetsen en experimenteer met verschillende materialen en kleuren om jouw gestileerde Rotterdamse icoon te maken.
➡️ Workshop: Icoon stileren [schetsen]
Tekst opmaak
Tekstopmaak speelt een grote rol in hoe we informatie begrijpen en ervaren. Wat springt eruit? Wat nodigt uit om verder te lezen? Met de juiste opmaak, denk aan lettertypes, kleuren, groottes en indeling maak je tekst niet alleen aantrekkelijker, maar ook veel beter leesbaar. Of het nu gaat om een kop, een quote of een alinea platte tekst: goede typografie zorgt voor duidelijkheid, structuur en sfeer.
Je maakt verschillende prototypes voor crossmediale vormgeving waarbij je experimenteert met verschillende software en tools.
Eindelijk, we gaan beginnen met het maken van de brochure voor Iconisch Rotterdam! In Sprint 1 t/m 3 hebben jullie al de nodige informatie en beelden verzameld die jullie gaan verwerken in de brochure over jullie iconen. Daarnaast heeft de brochure ook een omslag. Voor op de cover gaan jullie allemaal de skyline van Rotterdam overtrekken. Als team bespreek je welke skyline jullie het beste gelukt vinden en definitief willen gaan gebruiken.
Je gaat voor je icoon een illustratie maken in perspectief / diepte. Deze illustratie komt ook in je brochure terecht. Eerst schetsen zoeken naar de juiste compositie en dan de uitwerking. Eindresultaat scannen en verwerken in je brochure.
➡️ Workshop: Illustratie uitwerken in perspectief / diepte
De laatste stap in deze sprint is aangebroken: jullie gaan als team een styleguide maken. In een styleguide leg je afspraken vast over kleuren, typografie en beeld. Laat jezelf inspireren bij het maken van de styleguide door de voorgaande workshops: compositiefotografie, ontwikkeling/stileren iconen, kleurenleer, tekstopmaak en eventueel visuele communicatie en patronen.
➡️ Workshop: Basis Styleguide
Om de brochure te kunnen maken gebruiken we drie verschillende softwareprogramma's, Illustrator, Indesign en Photoshop. Dit lijkt misschien heel veel tegelijkertijd maar geen zorgen, we gaan er stap voor stap door heen.
Stel je voor: je werkt aan een brochure of een flyer. Voor het logo en de illustraties gebruik je Adobe Illustrator, omdat je daarmee strakke vormen en lijnen maakt die altijd haarscherp blijven, hoe groot je ze ook maakt.
Daarnaast heb je mooie foto's nodig. Die bewerk je in Adobe Photoshop. Daarmee pas je kleuren aan, verwijder je oneffenheden en geef je de beelden precies de sfeer die je zoekt.
Tot slot zet je alles samen in Adobe InDesign. Dat is dé tool om teksten, beelden en grafische elementen netjes op pagina’s te plaatsen. Denk aan brochures, magazines of boeken. InDesign zorgt dat alles er professioneel en goed leesbaar uitziet en klaarmaakt voor drukwerk of digitale publicatie.
Kort gezegd:
Illustrator is voor vormen en illustraties.
Photoshop is voor fotobewerking.
InDesign is voor het opmaken van complete documenten.
Als mediavormgever in opleiding is Adobe Illustrator een supergoede basis om mee te starten. Het is hét programma om strakke, schaalbare ontwerpen te maken. Denk aan logo’s, iconen en illustraties. We gaan beginnen met een illustratie te maken van jouw Rotterdams icoon.
Dat doen we met de Pen Tool, een van de belangrijkste tools om zelf vormen te tekenen. Het lijkt in het begin misschien even lastig, maar als je ‘m onder de knie hebt, kun je er echt alles mee maken.
Met Adobe Illustrator leer je nauwkeurig paden tekenen en complexe vormen creëren met de Pen Tool in Adobe Illustrator. Focus op ankerpunten, curves en vormconstructie.
Nu je skyline af is, ga je aan de slag met de foto’s die je eerder hebt gemaakt tijdens de workshop ‘Compositie en iconen fotograferen’. Je kiest de beste beelden uit en bereidt ze voor om te gebruiken in jullie brochure.
Bij het bewerken van je foto’s let je goed op het totaalplaatje: zorg dat de kleuren en sfeer passen bij de stijl van jouw spread. Ook als je werkt met de aangeleverde template, moeten je beelden daar goed op aansluiten. Zo wordt alles één sterk, samenhangend ontwerp.
Met Adobe Photoshop beheer en bewerk je visuele content. Focus op beeldcorrectie en kleurcorrectie voor consistent uiterlijk. Je foto's moeten van het scherm en uit je boekje poppen!
Nu je foto’s klaar zijn, kun je deze plaatsen in de aangeleverde InDesign-template van Iconisch Rotterdam: ‘Inhoudsopgave’ en ‘Spread’. Het template is een richtlijn voor het opmaken van jullie brochure, maar jullie mogen jullie creatieve instinct activeren om spontane beslissingen te maken in het ontwerpproces. Of je ontwerpt helemaal zelf een eigen spread!
Zorg er voor dat jullie in de brochure de volgende onderdelen verwerken: De foto’s, stileringen, interviews en informatie over de Rotterdamse iconen.
Met Adobe InDesign ontwikkel je een professionele lay-out voor een dubbelpagina (spread). Werk met grids, typografie en beeldplaatsing voor print of digitale publicatie.
Je test je prototype bij de doelgroep en je past de vormgeving aan op basis van testuitkomsten. Je vormgeving krijgt in fasen steeds meer vorm.
NIET VAN TOEPASSING BIJ DIT PROJECT
Je werkt de vormgeving van jouw media-uiting uit waarbij je de juiste vormgeefprincipes toepast. Hierbij maak je effectief gebruik van softwarefuncties.
Peer Feedback: Help elkaar naar een beter eindresultaat!
Vandaag gaan jullie elkaars boekjes beoordelen. Niet zomaar, maar met een scherp oog voor detail! Jullie kijken naar drie belangrijke punten:
Hebben alle vier de Rotterdamse iconen een eigen spread? En zo ja, sluit de vormgeving van die spreads op elkaar aan?
Sluit het de brochure aan bij de wensen van de klant en de doelgroep? Kijk goed naar het ontwerp en de informatie.
Informeert het boekje de lezer over de vier geselecteerde Rotterdamse iconen?
Is het boekje druktechnisch in orde? Let op zaken als resolutie, kleurgebruik en afloop. Kan de brochure zonder problemen worden gedrukt?
Geef elkaar eerlijke en constructieve feedback. Hoe beter jullie elkaar helpen, hoe sterker het eindresultaat!
Opleveren en Printen
Je bent bijna klaar met het project Iconisch Rotterdam! Je brochure is zo goed als af. Het enige wat je nog te doen staat, is de verkregen feedback verwerken.. Zorg ervoor dat jullie brochure wordt samengevoegd in één bestand, zodat jullie vervolgens jullie brochure drukklaar kunnen opleveren. Scrol naar Stap 4 van de onderstaande link om verder te gaan.
➡️ Workshop: Spread Opmaken & Printen